Trinkets - Kirsten Smith RECENSIE

Recensie: Trinkets - Kirsten Smith

Trinkets gaat over drie totaal verschillende meisjes die op de middelbare school zitten. Toch hebben ze alle drie één ding gemeen, ze stelen. Elodie, Moe en Tabitha komen elkaar tegen bij een verplichte bijeenkomst voor winkeldieven. Hier ontstaat er onverwachts een vriendschap, maar alle drie de meiden hebben hun eigen problemen en geheimen. Waarom stelen ze? En hoe sterk is deze vriendschap nou eigenlijk?

De drie hoofdpersonages Elodie, Moe en Tabitha zijn heel goed uitgewerkt en zij zorgen er mede voor dat dit boek zo bijzonder is. Je leest het verhaal vanuit alle drie de perspectieven. Hierdoor leer je het persoonlijke verhaal en verleden van de drie meiden. Wanneer Elodie, Moe en Tabitha samen komen is dit heel leuk en amuserend. Je ziet hoe ze elkaar leren kennen en hoe ze samen veranderen en ontwikkelen. Maar hun individuele verhaallijnen zijn ook interessant, waardoor Trinkets je niet snel zal vervelen.

De schrijfster Kirsten Smith, zorgt voor een goede verhaalopbouw. Zo krijg je niet te veel en te snel informatie. Langzaam maar zeker leer je de personages kennen en de redenen voor bepaalde gebeurtenissen. Het verhaal is opgedeeld in meerdere delen en hoofdstukken. De hoofstukken zijn niet heel lang, waardoor het verhaal je aandacht goed vasthoudt. Daarnaast zit er een goede samenhang tussen de hoofdstukken, wat het boek makkelijker maakt om te lezen.

Wat dit boek echt speciaal maakt is de manier waarop het verhaal wordt verteld. Je leest vanuit alle perspectieven maar alle drie de personages hebben een andere manier van vertellen. Zo vertelt Elodie haar perspectief door middel van poëzie. Moe schrijft haar perspectief in haar dagboek en Tabitha vertelt gewoon het verhaal. Dit laat zien dat Kirsten Smith op alles heeft gelet en het laat ook duidelijk de verschillen tussen de meisjes zien. Ook zorgt het voor een goede afwisseling.

Trinkets gaat onder andere over stelen. Het boek leert je waarom bepaalde mensen stelen en dat een verhaal altijd meerdere kanten heeft. Ook gaat het boek over vriendschap en familie en alle personages maken een hele mooie ontwikkeling door op dit gebied. Er zijn wel veel bijfiguren, waardoor het soms allemaal wat veel kan zijn.

Kortom is Trinkets een uniek en amuserend boek voor iedereen die even wilt ontspannen. De hoofdpersonages zijn goed uitgewerkt en ze maken allemaal een mooie ontwikkeling door. Dankzij de schrijfstijl en verhaalopbouw is het boek makkelijk te lezen. Daarnaast heeft het boek een interessant thema en een mooie boodschap.

Recensie: Trinkets - Kirsten Smith

Trinkets

1  2  3  4  5

Elodie, Tabitha en Maureen krijgen een kick van stelen. Wanneer deze totaal verschillende meiden elkaar tegenkomen bij een verplichte bijeenkomst van Anonieme Winkeldieven, ontstaat er een wonderlijke vriendschap.
    Maureen is de bad girl van het trio, Elodie de buitenstaander en Tabitha heeft alles: geld, looks, populaire vrienden én een uitpuilende kledingkast. Wat drijft hen? En hoe overleven ze die irritante bijeenkomsten en hun middelbare school?