Alles wat ik niet kan zeggen - Emilie Pine RECENSIE

Recensie: Alles wat ik niet kan zeggen - Emilie Pine

In het boek Alles wat ik niet kan zeggen volgen we hoofdpersoon Emilie in een zeer openhartig verhaal over haar leven. Het boek is een nummer 1 bestseller in Ierland, waarin Emilie schrijft over kind kunnen en mogen zijn, over vrouw zijn, over iemand zijn vriendin zijn, over opvoeding en ouderschap en over toekomstdromen.

Emilie Pine is een professor in Dublin, Ierland. Alles wat ik niet kan zeggen is haar debuut en ze won hiermee vele prijzen, waaronder de Irish Book Award voor beste debuut en The Butler Literary Award. Wat maakt dit boek zo’n denderend succes? Emilie schrijft zo oprecht en scherp over onderwerpen die iedere vrouw wel zal herkennen. Ze schrijft over taboes. Iedere lezer zal zich in meer of mindere mate herkennen in Emilie Pine.

Juist die openheid is wat dit boek zo bijzonder maakt, want Emilie schrijft niet over de minste onderwerpen. Duidelijk wordt al gauw dat haar jeugd zeker niet zorgeloos was en dat ze niet altijd kind mocht en kon zijn. Alles wat ik niet kan zeggen is daarin erg confronterend. De verhalen die je leest zijn vrij heftig en aangezien ze waargebeurd zijn, maakt dat het extra emotioneel.

Het boek bestaat uit zes essays. Deze zijn op zichzelf staand, maar lezen het best na elkaar. In een min of meer chronologische volgorde neemt de schrijfster de lezer mee in haar leven van kind tot nu. Ook tussendoor maken we af en toe wat sprongen terug of vooruit in de tijd. Het hoofdthema van het verhaal is het ‘vrouw zijn’, al is dit een ruim begrip. Het gaat over wat wij van onszelf verwachten, maar tevens over wat andere verwachten van ons als vrouw. Zo zijn er essays over moederschap en over verkrachting. Er zijn ook genoeg onderwerpen in het boek die veel vrouwen mogelijk (en hopelijk) niet meemaken, zoals een alcoholische ouder. Dat dit een boek is wat iedere vrouw zou moeten lezen en wat iedere man zou moeten lezen om vrouwen beter te begrijpen, is daarom wel ietwat overdreven.

Het is bijzonder knap hoe Emilie Pine haarfijn beschrijft hoe zij worstelt en piekert over van alles, zonder een tragisch verhaal te schrijven. Het blijft niet hangen in de intensiteit van de gebeurtenissen, maar de schrijfster kan er afwisselend van dichtbij en van een afstand objectief naar kijken. Ze heeft geen oordeel. Emilie Pine is een moedige vrouw en dit is een zeer moedig en indrukwekkend debuut!

Alles wat ik niet kan zeggen

1  2  3  4  5

Nummer 1 bestseller uit Ierland, vertaald door Ariane Schluter. Een spraakmakend en taboedoorbrekend debuut over wat het betekent om vrouw te zijn.