Sugar Daddy - Bogaerts RECENSIE

Recensie: Sugar Daddy - Bogaerts

Sugar Daddy is het nieuwe boek van het Belgische schrijversduo Bogaerts. Bogaerts bestaat uit vader Willy en zoon Steven die bekendheid verwierven met de boeken bij de televisieserie ’13 geboden’.. Nu heeft het duo op verzoek van uitgeverij Lannoo hun krachten opnieuw gebundeld en met Sugar Daddy een start gemaakt aan een nieuwe reeks misdaadboeken.

Professor Hans Mayer ontmoet in Sugar Daddy op een lezing die hij geeft de ruim dertig jaar jongere Angelina. Hij is betoverd door haar schoonheid en de aandacht die zij hem geeft en de twee beginnen een relatie. Mayer voelt zich als herboren maar zakt dankzij Angelina steeds verder weg in een crimineel geheel. Wanneer hij als loopjongen voor Angelina bij Rebecca Beck en haar man Stanny een blikken trommel moet afleveren verandert zijn hele leven. Uiteindelijk wordt Mayer verdacht van moord, kan hij zich hier nog uit redden of riskeert hij te worden gepakt door commissaris Doro?

Sugar Daddy is geen makkelijk boek waar je snel doorheen kan lezen. Goed de tijd nemen is belangrijk om het verhaal te kunnen volgen: vaak is het onduidelijk welke personages er aan het woord zijn in het boek. De personages hebben stuk voor stuk een verleden die elk weer hun eigen intriges aan het verhaal toevoegen. Je springt continu tussen de personages heen en weer. Dit levert spanning op maar maakt het verhaal ook op momenten onnodig complex.

De schrijfstijl van het duo Bogaerts is prettig te noemen. Het is niet te merken dat er eigenlijk twee schrijvers achter het pseudoniem op dit boek schuilgaan. Met hun schrijfstijl weten ze de aandacht van de lezer er bij te houden: korte zinnen en wisseling van perspectief dragen bij aan de opbouw van de spanning en zorgen voor een vlotte afwikkeling van het plot. Ook hebben de schrijvers zich verdiept in het lokale dialect van Oostende waar het boek zich afspeelt en dit op een prettige manier verwerkt in het boek.

Het thema waar het duo Bogaerts Sugar Daddy op gebaseerd heeft is een actueel thema waar in televisieseries ook regelmatig aandacht aan gegeven wordt: jonge vrouwen die op zoek gaan naar rijkere oude mannen om zich volledig door in de watten te laten leggen en al dan niet hiervoor betaald worden. Het duo Bogaerts weet hier een spannend verhaal rondom te weven dat samen met de interessante personages in zijn totaliteit een spannend geheel vormt wat de soms onnodige complexiteit acceptabel maakt.

Recensie: Sugar Daddy - Bogaerts

Sugar Daddy

1  2  3  4  5

Wanneer de bekende Leuvense professor Hans Mayer een relatie begint met de dertig jaar jongere Angelina voelt hij zich herboren. Maar de vrouw heeft andere bedoelingen en de professor belandt in een duistere wereld van geld en genot.

Ondertussen probeert ook nog een andere dame met een kwalijke reputatie hem met haar charmes in te nemen. In Oostende wordt duidelijk dat het allemaal te maken heeft met schuld uit een ver verleden. Als boetedoening wordt Mayer zelfs verplicht om te doden...