Good Omens - Terry Pratchett en Neil Gaiman RECENSIE

Recensie: Good Omens - Terry Pratchett en Neil Gaiman

Negenentwintig jaar geleden werd er een heel bijzonder boek geschreven. In 1990 staken de toen nog niet zo bekende Terry Pratchett en Neil Gaiman hun schrijversbreinen bij elkaar en schreven Good Omens. Inmiddels leven we in 2019 en is dit bijzondere werkje inmiddels herzien en ook verfilmd als een televisieserie op Amazon/BBC.

De horrorfilm The Omen draait om de geboorte van de Antichrist die de wereld moet laten vergaan. Terry Pratchett en Neil Gaiman waren hierdoor gefascineerd en kwamen op het goede idee om hierop een parodie te schrijven. Good Omens richt de aandacht op een heel bijzonder boek, namelijk ‘De Oprechte en Secure Voorspellingen’ geschreven door Agnes Nutter. Dit boek voorspelt dat de wereld snel zal vergaan, namelijk aankomende zaterdag al. Good Omens uit zowel de hemel als de hel willen dit proberen te voorkomen, maar dan moeten ze eerst de Antichrist vinden. Maar dit blijkt een jongetje van elf te zijn, die bij zijn geboorte ook nog eens verwisseld is. Zal dit allemaal nog goed aflopen?

Wie de schijfwereldboeken van Terry Pratchett kent, weet welke typische humor hij gebruikt in zijn boeken. Dit soort humor is in grote getalen terug te vinden in Good Omens. Omdat deze humor vaak beter tot zijn recht komt in de oorspronkelijke taal, zal dit voor de vertaler best een klus zijn geweest om de tekst goed naar het Nederlands te vertalen. En hier is diegene erg goed in geslaagd! De verschillende hilarische situaties, zoals het omruilen van de baby of de antichrist die voor het eerst de hellehond ontmoet, laten je hardop grinniken. Terry Pratchett en Neil Gaiman laten hun boek bevolken door de meest kleurrijke persoonlijkheden. En ondanks het gevoel dat de personages wat ver van je bed voelen (engelen en duivels), weten de auteurs ze hele menselijke eigenschappen te geven. Juist door die ‘down to earth’ humor die deze heren gebruiken, voelt het verhaal heel toegankelijk aan.

Good Omens werd zowat dertig jaar geleden geschreven, maar voelt daarentegen nog heel alledaags aan. Boeken die de toekomst voorspellen, klimaatproblematiek en goede mensen met slechte eigenschappen en slechterikken die het goede proberen te doen. Het aanstippen van dit soort zaken laat het boek aanvoelen alsof het ook dit jaar geschreven had kunnen zijn. De huidige editie van Hoge Omens is verschenen ter ere van het feit dat van Good Omens een serie is gemaakt. Een belangrijk verschil tussen de serie en het boek, is dat de serie zich later in de tijd afspeelt dan het boek. In 1990, het jaartal waarin Good Omens geschreven is, bestond de mobiele telefonie natuurlijk nog niet. En juist om dit soort verschillen is het een aanrader om het boek naast de serie te bekijken. Er zijn namelijk stukjes in het boek beschreven, die op het witte doek bijvoorbeeld minder tot zijn recht komen. En hierbij is het boek per hoofdstuk geïllustreerd met een zeer toepasselijke tekening.

Good Omens is een zeer geslaagde samenwerking tussen twee grootheden binnen de literaire fantasy, namelijk Terry Pratchett en Neil Gaiman. Vol met kleurrijke personages, verrassend actuele thema’s en die typische Pratchett humor is Good Omens simpelweg een onvergetelijke leeservaring.

Good Omens (Hoge omens)

1  2  3  4  5

Verfilmd als tv-serie Good Omens, met Michael Sheen en David Tennant

De wereld moet vergaan, dus wordt de Antichrist geboren – maar welk kind is het? Dat was ooit het verhaal van de film The Omen. Hoge omens is een parodie op die film en dan ook stukken leuker dan het origineel.

Volgens De oprechte en secure voorspellingen van Agnes Nutter is het einde van de wereld op zaterdag. Aanstaande zaterdag, eerlijk gezegd. Maar twee hoge omens uit hemel en hel hebben het op aarde zo naar hun zin dat ze er een stokje voor willen steken. Nu moeten ze die antichrist nog zien kwijt te raken... maar die is nog maar elf. En om de chaos compleet te maken rijden de vier ruiters van de Apocalyps op motoren rond. Komt er ooit nog een einde aan de wereld?