Nacht en dag - Virginia Woolf RECENSIE

Recensie: Nacht en dag - Virginia Woolf

Mary Datchet, een voorvechtster van vrouwenrechten, is verliefd op Ralph Denham. Hij is echter verliefd op Katharine Hilbery, maar zij weet niet dat Ralph Denham verliefd op haar is en verlooft zich met William Rodney. Katharine begint toch te twijfelen over deze verloving en William Rodney laat zijn oog vallen op Cassandra, een nichtje van Katharine.

Virginia Woolf neemt je in haar tweede roman, Nacht en dag mee door het prachtige Londen in het begin van de 20e eeuw. In de eerste zin komt meteen Woolfs beschrijvende schrijfstijl naar voren: ‘Het was een zondagmiddag in oktober, en net als veel andere jonge dames uit haar kringen was Katharine Hilbery bezig thee te schenken.’ Deze eerste zin zorgt ervoor dat je door wil lezen, je verder wilt verdiepen in de ontmoetingen tijdens de theevisites.

De hoofdpersonen in dit boek staan op een punt in hun leven waar ze belangrijke beslissingen moeten nemen wat trouwen en een carrière betreft. Gedurende het verhaal leer je Mary, Katherine, Ralph en William steeds beter kennen. Door de uitgebreide, beschrijvende schrijfstijl van Virginia Woolf kom je veel te weten over het innerlijk, het uiterlijke en de rol in de maatschappij van de hoofdpersonen. Zo heeft Katharine overdag een nogal conventionele rol, wanneer zij de theevisites in haar ouderlijk huis leidt. ’s Nachts is ze druk bezig om zich te verdiepen in de wiskunde.

Hoewel het boek stamt uit 1919, komen er ook een aantal onderwerpen in voor die nu, 100 jaar later, nog steeds actueel zijn. Welke rol biedt de maatschappij je aan en welke mogelijkheden heb je om je te ontwikkelen en te ontplooien? En welke gevoelens heb je voor iemand? Wanneer is het vriendschap en wanneer liefde? Daarnaast beschrijft Woolf ook enkele vrouwelijke gewoontes die in al die jaren ook nog niet veranderd zijn: ‘Je hebt de vrouwelijke gewoonte je te veel met details bezig te houden. Je ziet niet wanneer iets van belang is en wanneer niet.’

Al met al is het een verhaal waar je de tijd voor moet nemen om erin te kunnen duiken en met de hoofdpersonages mee kunt gaan op de ontdekkingstocht waarbij zij zichzelf leren kennen. Het is geen boek dat makkelijk wegleest, dit komt mede ook doordat de beschrijvende manier van Woolf ervoor zorgt dat de zinnen erg lang zijn. Vooral de ontwikkeling van de personages in dit verhaal maakt dat het toch een aanrader is!

Recensie: Nacht en dag - Virginia Woolf

Nacht en dag

Virginia Woolf

17 september 2019

ISBN 9789025309879
    Uitgever Athenaeum
    496 pagina's

Athenaeum

1  2  3  4  5

Voor Virginia Woolf was haar tweede roman, Nacht en dag, haar meesterproef. Ze trad in de voetsporen van de Engelse schrijfsters die ze het meest bewonderde, met name Jane Austen. In hun traditie schreef ze een modern verhaal over moderne mensen.

We zijn aanwezig bij theevisites en diners, die Woolf beschrijft met haar bekende ironie en haar humoristische gevoel voor het absurde. En we gaan mee op prachtig beschreven omzwervingen door Woolfs geliefde Londen. Haar hoofdpersonen, drie vrouwen en twee mannen, staan voor grote keuzes in hun leven. Trouwen? Een carrière zonder huwelijk? Een combinatie?

Mary Datchet, voorvechtster van vrouwenrechten, is verliefd op Ralph Denham, maar die is verliefd op Katharine Hilbery. Zij weet het nog niet, verlooft zich eerst met William Rodney maar twijfelt – en zijn oog valt op een nichtje van Katharine.

Met groot psychologisch inzicht verweeft Woolf een subtiel liefdesverhaal met een moderne sociale roman over kwesties als vrouwenkiesrecht en de verschillende rollen van vrouwen.