Buffalo Bill en de kleine zeemeermin - Philip Maes RECENSIE

Recensie: Buffalo Bill en de kleine zeemeermin - Philip Maes

In Buffalo Bill en de kleine zeemeermin maken twee sprookjesfiguren kennis met elkaar: de stoere cowboy Buffalo Bill en de schone zeemeermin Stix. Als zeemeermin Stix voor de eerste keer naar de mensenwereld mag kijken vanaf het wateroppervak, is Buffalo Bill de eerste die ze ziet. En hij laat werkelijk een verpletterende indruk achter: hij wordt door een woeste bizon van zijn rug gegooid, de zee in. De schone, maar stoere Stix redt Buffalo Bill van de verdrinkingsdood en er springt een vonkje over. Maar een cowboy en een zeemeermin samen? Dat is wel wat onhandig. Buffalo Bill kan niet zo lang onder water en Stix heeft geen benen.

Philip Maes, afkomstig uit België, heeft een hilarisch verhaal neergezet met de sprookjesfiguren Buffalo Bill en de kleine zeemeermin in de hoofdrol. En wat krijg je als je deze twee figuren met elkaar laat botsen? Een sprookjeshuwelijk… Buffalo Bill en de kleine zeemeermin is het eerste deel in de serie van De sprookjeshuwelijken.

Als lezer heb je de mogelijkheid om dit verhaal mee te luisteren. Via een QR-code kan je het verhaal, verteld door Philip Maes zelf, beluisteren en dat is inclusief muziek en grappige geluidseffectjes. Zo hoor je het kabbelen van de zee en het galopperen van het paard. Het vormt een mooi aangekleed geheel en het is erg leuk om te luisteren naar het verhaal en tegelijkertijd mee te lezen. Met name voor kinderen die moeite hebben met lezen, is dit een goede en leuke manier om het verhaal te beleven.

Het taalgebruik in het boek is soms best pittig voor de wat jonge lezers. De zinnen zijn aan de lange kant en de typisch Belgische woorden kunnen voor Nederlandse kindjes lastig zijn. Daarom is het aan te bevelen tegelijkertijd te luisteren naar het verhaal.

In het jonge leven van Stix ging iets bijzonders gebeuren. Het is namelijk zo dat elke prinsessendochter die de puberteit bereikt – dat wil zeggen: ze is stilaan meisje af en wordt een vrouw – die dochter mag de veiligheid van het waterrijk even verlaten en naar de oppervlakte zwemmen (p. 13).

Ook worden sommige woorden anders uitgesproken dan wij in Nederland gewend zijn. Philip Maes heeft het over plastic (uitgesproken met een a) en wij zeggen het op z’n Engels, ‘plestik’. Kinderen zullen dit verschil horen, maar ook niet meer dan dat, denk ik.

In Buffalo Bill en de kleine zeemeermin hebben de dieren menselijke eigenschappen meegekregen van Philip Maes. Zo is Stix de mooiste van alle zeven prinsessendochters. Ondanks haar paardengebitje. Maar dat los je tegenwoordig zó op met een beugeltje. Er zijn ergere dingen in het leven. Ook voor een zeemeermin (p. 13). En het paard van Buffalo Bill, Proud, is erg bang voor water. Zelfs heel erg bang eigenlijk. Om niet te zeggen belachelijk bang. Haar drinkbakje vindt ze soms al te diep. En ze schrikt ook weleens luid hinnikend van een traan. Niet echt iets om trots op te zijn (p. 17).

Deze eigenschappen geven de personages zeker iets menselijks, maar ook iets grappigs en ‘aaibaars’. Philip Maes heeft er tussen de regels door voor gezorgd dat er ook humor voor volwassenen in zit. Kinderen zullen dit niet oppikken, maar dat is niet erg. "Zelfs al roep je nog zo hard ‘STOP, STOP!!’ Als zo’n bizon op snelheid is, stopt die voor niks of niemand. Niet voor een rood verkeerslicht, een gesloten treinoverweg of een jongedame met een dikke boezem en een platte band" (p. 18).

Buffalo Bill en de kleine zeemeermin is een erg leuk verhaal voor kinderen vanaf 7 jaar, maar dan is het luisterboek wel aan te raden. Vanaf 10 jaar kunnen kinderen het verhaal zelf lezen, zonder luisterboek. Toch is het aan te raden het luisterboek erbij te pakken, het geeft dit boek net dat beetje extra. Philip Maes heeft een eigentijds sprookje neergezet met een heerlijke dosis humor. Een aanrader, voor jong en oud.

De Sprookjeshuwelijken 1: Buffalo Bill en de kleine zeemeermin

1  2  3  4  5

Wat krijg je als je twee sprookjesfiguren neemt en ze keihard tegen elkaar laat botsen? Juist ja, een sprookjeshuwelijk!

Zoals dit bijzondere verhaal over de wondermooie zeemeermin Stix (zoals in vissticks) en Buffalo Bill, bijgenaamd Bizon Kid. Als Stix voor de eerste keer naar de mensenwereld mag gaan kijken, is Bill de eerste mens die ze ziet. En al meteen spectaculair: Bill wordt door een woeste bizon afgeworpen, vliegt molenwiekend door de lucht en belandt – PLONS – in zee. Stoere Stix redt hem van de verdrinkingsdood en – je voelt nu al nattigheid – valt als een blok voor deze knappe, lonesome cowboy. Maar hoe doe je dat als je een staart hebt? Hoe rijd je daar paard mee? Zeker als dat paard ook nog eens belachelijk bang is voor eh… water. Je leest en hoort het hier, in dit eerste verhaal uit de reeks De Sprookjeshuwelijken. Veel droge humor, dat spreekt voor zich!