Weeklight - Donna Hay RECENSIE

Recensie: Weeklight - Donna Hay

Donna Hay is een van de bekendste koks van Australië en ook wereldwijd heeft ze veel fans. De afgelopen jaren had zij haar eigen tv-serie, een tijdschrift en zijn er talloze boeken van haar hand gepubliceerd. Haar stijl van koken is verfijnd, modern en eenvoudig waarbij zij de nadruk legt op pure smaken.

Sla een boek open van Donna Hay en je voelt je meteen thuis. De fotografie, styling en vormgeving vormen een organisch geheel waardoor je de rust (telefoon uit!) en zin krijgt om aan de slag te gaan met de recepten maar ook met het opmaken en stylen van je gerechten. Van een mooi opgemaakt bord word je zoveel blijer en je gerecht smaakt nog lekkerder! De sfeerfoto’s in Weeklight vertellen het verhaal van Donna Hay, we zien een afwisseling van de Australische kust, haar woonplaats, en haar groenten- en kruidentuin. Dit vormt ook de basis voor de recepten. Onbewerkt, vers, avontuurlijk en energiek zijn de sleutelwoorden in dit boek.

Weeklight is opgedeeld in zeven hoofdstukken. In moderne make-over leer je hoe je eenvoudige familiemaaltijden zoals spaghetti bolognese, taco’s of kipschnitzels net iets anders kunt klaarmaken waardoor er een nieuwe eigentijdse versie ontstaat. In kommen vol genot vind je inspiratie voor de populaire foodbowl, op en top comfort food. Deze feelgoodmaaltijden bevatten veel zaden, noten, kruiden en dressings.
De andere hoofdstukken bevatten recepten voor als je weinig tijd hebt, gerechten met heel veel groenten, toetjes om je vingers bij af te likken en het Weeklight sluit af met basics zoals hummus, dressings en ingelegde groente.

De recepten van Donna Hay zijn niet ingewikkeld, makkelijk te volgen en kosten niet heel veel tijd om te maken. Ze kookt met veel verschillende groenten, goede vetten zoals olijfolie, noten en zaden waardoor de gerechten voedzaam zijn en veel vitaminen en mineralen bevatten. De meeste ingrediënten zijn verkrijgbaar in de supermarkt of nog gezonder: haal ze uit eigen tuin!

Ik maakte de no-bake carrot-cashewballetjes, een simpel tussendoortje dat je binnen een kwartier kunt maken en week in de koelkast kunt bewaren. Deze gezonde snack bevat dadels, noten en wortel en wordt op smaak gemaakt met koekkruiden, kokos, kaneel en gember. Vanwege een notenallergie verving ik de noten voor chia- en sesamzaad. De bite en nootachtige smaak blijven waardoor dit een prima alternatief is. Voor de andere gerechten is het soms een beetje puzzelen als je een allergie hebt omdat een gerecht leunt op een bepaalde smaak. Tomaat kun je bijvoorbeeld vervangen door paprika maar dit heeft wel een heel andere smaak. De toetjes bevatten vaak amandelmeel, dit heeft een nootachtige smaak en het dichtste bij komt boekweit- of quinoameel.

Het tweede recept dat ik testte waren de perzik-kokostaartjes.
De basis is een tortillawrap die je insmeert met ahornsiroop, of in mijn geval honing.
Je topt af met een mengsel van suiker, vanille en kokos en vers fruit zoals perzik en frambozen of bijvoorbeeld appel, kaneel en rozijnen zoals ik heb gedaan.
De smaak gaat wat naar een appelflap (de appel/kaneel versie) maar dan iets minder romig omdat er geen boter in de wrap zit. Dit taartje kun je als toetje eten maar ook serveren bij de thee. Het is supersnel klaar dus ideaal als je onverwachts visite krijgt en snel iets lekkers wilt klaarmaken.

Weeklight is een echt Donna Hay boek, zowel de uitstraling, styling en recepten zijn in de lijn van haar vorige boeken, wat het niet echt vernieuwend maakt maar wel een aanvulling op je collectie is. Het boek nodigt uit om regelmatig op te pakken, door te bladeren en te genieten, niet alleen van de recepten maar ook van de kleurenpracht die al die mooie groenten rijk zijn.

Recensie: Weeklight - Donna Hay

Week Light

Donna Hay

23 oktober 2019

ISBN 9789000371082
    Uitgever Spectrum
    256 pagina's

Spectrum

Kookboeken

1  2  3  4  5

Donna Hay's nieuwste boek Week light zorgt ervoor dat je gedurende je drukke week goed eet. Snelle en eenvoudige doordeweekse maaltijden, met groente in de hoofdrol. Donna laat je zien dat eten gaat over voeden, bijtanken en energie opdoen, op een manier die barstensvol heerlijke smaken zit. In meer dan 150 makkelijke recepten toont Donna hoe eenvoudig en snel ook heel lekker en smaakvol kan zijn.

Als klein meisje hielp zij al in de moestuin van haar grootouders, waar zij de liefde voor verse groente meekreeg. Tegenwoordig is groente vaak de basis van haar doordeweekse gerechten, maar dan nét even wat knapperiger, smakelijker en spannender. Dus dag, sneue salades en sufgekookte wortels. Hallo, overheerlijke groentewereld vol smaak en textuur!