Dino - Jandino Asporaat RECENSIE

Recensie: DINO - Dromen met je ogen open - Jandino Asporaat

Iedereen kent hem wel, de komische grappenmaker van FC Kip: Jandino Asporaat! Al vanaf kinds af aan haalde hij graag streken uit, maar in deze biografie vertelt hij hoe zijn leven tot nu toe is verlopen.

Het boek begint met een vraag die zijn vijfjarige zoon Elijah hem stelt. "Wanneer gaan we nou een keer naar je oude huis?" Dat was een pijnlijke vraag, want het huis waar Jandino is opgegroeid, heeft weinig leuke herinneringen. Aan de hand van deze vraag vertelt hij over zijn jonge jaren. Tot zijn 11e jaar heeft hij op Curaçao gewoond, maar het was nooit gemakkelijk. Ook toen hij naar Nederland verhuisde was het leven geen makkie. Altijd waren er problemen met geld, want alleen zijn moeder was er maar om voor hem en zijn 2 broertjes en zusje te zorgen. Jandino Asporaat vertelt in Dino hoe hij het zo ver heeft geschopt en laat je alle belemmeringen of obstakels zien waar hij mee te maken heeft gehad.

Er staan quotes in het boek waar Dino het mee eens is. Dan legt hij er iets bij uit, of is de tekst op zich genoeg. Ze versterken zijn verhaal en zijn woorden. Denk hierbij aan quotes van Oprah Winfrey, Barack Obama, P. Diddy of zelfs Coco Chanel.

Ook staan er opmerkingen in van zijn broertjes en zusje die dingen over hem zeggen, maar ook van vrienden of mensen die met hem gewerkt hebben. Soms staat er met grote letters iets wat Jandino wil benadrukken; stukjes uit de tekst die je eerder hebt gelezen, maar wat groter en aanweziger, zodat je deze als inspiratie op kan doen en mee kan nemen in je dagelijks leven.

Ook toen hij succes kreeg had Dino het niet altijd makkelijk. Hij heeft onder meer met doodsbedreigingen te maken gehad, wat echt niet zomaar iets is. Maar ook toen hij succes kreeg, ging niet altijd alles soepel. Soms nam hij een stap terug, zoals bij de Lama's weg gaan en in een buurthuis optreden, waar hij alles zelf moest doen van productie tot act. Maar, omdat het bij de Lama’s niet werkte, vond hij het onzin om te blijven. Liever ergens anders waar het kon werken, dan ergens waar hij niet op zijn plek zat! Dit laat iets zien over hoe Jandino Asporaat is, en zich opstelt. Hij is erg open in dit boek, en laat je een stuk van zijn doorzettingsvermogen en drive zien.

"Wat Oprah mij heeft geleerd, is dat als mensen je niet eens een stukje taart gunnen, pak dan je eigen taart." (p. 127)

Het doel van het boek Dino is mooi en inspirerend.

´Ik schrijf dit boek omdat ik wil dat jij ook nadenkt over jouw droom. Sta eens even stil bij wat je zou willen doen met je leven, als er geen belemmeringen zijn….. (p. 130)

Jandino spoort je aan om te doen wat je wilt, en geeft je tips over hoe je dat kunt bereiken. Een grappig, leuk, mooi en aangrijpend boek, dat je als fan van Jandino Asporaat zeker gelezen moet hebben!

DINO

1  2  3  4  5

DINO is het openhartige verhaal van stand-upcomedian, zanger, acteur en presentator Jandino Asporaat. Voor het eerst vertelt hij over zijn heftige leven en succesvolle loopbaan. Trots deelt hij de moeizame weg die hij en zijn familie hebben afgelegd, van zijn tijd op Curaçao tot zijn start in Nederland zonder geld en vader. Maar ook over het gevecht tegen de vooroordelen dat in 2017 resulteerde in zijn grote droom: een uitverkochte Kuip. Uit dit verhaal, opgetekend door Vincent de Vries, blijkt dat Jandino niet aan concessies doet. Zijn motto: Stop complaining and get the fuck up.