- Home
- Recensies
- Boekrecensies
- Girl, Woman, Other - Bernardine Evaristo
Recensie: Girl, Woman, Other - Bernardine Evaristo
Twaalf (levens)verhalen met twaalf zwarte vrouwen in de hoofdrol. Allemaal zijn ze op de één of andere manier met elkaar verbonden, al is de connectie soms wat moeilijker te vinden. Centraal staat Amma, een lesbische toneelschrijfster, en alle andere vrouwen (en de man uit het laatste deel ) wervelen om haar heen. Je ziet elke vrouw van meisje (Girl) naar vrouw (Woman) groeien, met een kenmerk dat hen apart maakt (Other).
Amma’s feminisme en haar kracht stralen van de pagina’s af en zetten zo de toon. Girl, Woman, Other komt daardoor direct tot leven en Bernardine Evaristo sleurt je het leven van de vrouwen in. Het eerste hoofdstuk bestaat uit Amma, haar dochter Yazz en haar goede vriendin Dominique. Het is vooral Dominique’s verhaal dat enorm veel indruk maakt. Ook sterke vrouwen, die zelf succesvol zijn, kunnen door de liefde in een valkuil struikelen, zonder er op eigen kracht weer uit te kunnen krabbelen. Dominique’s verhaal is heel specifiek en bijzonder en toch vertaalt het zich in een universeel thema. Onderdrukking door een partner, bedekt met de mantel der liefde, is helaas een vaak voorkomend probleem in de wereld.
Bernardine Evaristo creëert een soort universum voor alle vrouwen in het boek en het zijn de details die er voor zorgen dat je waanzinnig veel respect voor haar hebt. Soms staat er onopvallend een zinnetje in de tekst dat twee personages met elkaar linkt, over verschillende verhalen heen. En het klopt gewoon. Het voelt niet geforceerd aan, maar straalt het eerder een sprankeltje magie uit. Niet van die hocuspocus-magie, maar van het liefdevolle soort waar je vanbinnen warm van wordt.
Zo kleurrijk als de cover, is ook het taalgebruik én de karaktertypering in Girl, Woman, Other. Het is een flinke verrassing wanneer je start met lezen en de tekst in een stijl is geschreven die je niet vaak ziet. Geen punten en geen hoofdletters, maar wel veel aandacht voor het ritme van de zinnen en de plaatsing van de woorden. Als je de tekst hardop voorleest zijn er passages die zoveel cadans hebben dat ze haast een soort bezwering vormen. Het is dan ook een grote aanrader om even naar het audioboek te luisteren, dat ingesproken is door Anna-Maria Nabirye. Toch gaat er niets boven de geschreven tekst en het gevoel dat die oproept bij de lezer.
In een interview geeft Bernardine Evaristo aan dat ze niet van stereotypen houdt en dat is helemaal terug te vinden in Girl, Woman, Other. Weinig boeken zijn zo origineel in hun soberheid. Het leven van deze vrouwen moet een inspiratie zijn voor andere vrouwen, ongeacht leeftijd, seksuele geaardheid of ras. De levens van sommige vrouwen zijn bijzonder, maar bij andere kan je denken dat ze een saai leven hebben gehad. Toch maakt het bijna geen verschil of je nu over iets alledaags of minder alledaags leest, want Evaristo slaagt er gewoon in om álles interessant te houden. Ze vertaalt de angsten, lusten, onzekerheden en krachten zo goed dat ze erg herkenbaar zijn.
De ritmische, kleurrijke stijl van Evaristo doordrenkt de lezer van het gecreëerde tijdsbeeld en de persoonlijke verhalen. Girl, Woman, Other steekt daardoor absoluut boven het maaiveld uit en verdient het om in elke kast te pronken. En ook die Man Booker Prize is meer dan terecht!
Recensie: Girl, Woman, Other - Bernardine Evarist
Girl, Woman, Other
-
Auteur:
Bernardine Evaristo -
Verschenen:
3 januari 2019 -
Uitgave:
ISBN 9780802156983
Uitgever Black Cat Grove Press
464 pagina's -
Uitgever:
Black Cat Grove Press -
Genre:
Roman
-
Onze waardering:
-
Members waardering:
(0 stemmen) -
Omschrijving:
The twelve central characters of this multi-voiced novel lead vastly different lives: Amma is a newly acclaimed playwright whose work often explores her Black lesbian identity; her old friend Shirley is a teacher, jaded after decades of work in Londons funding-deprived schools; Carole, one of Shirleys former students, is a successful investment banker; Caroles mother Bummi works as a cleaner and worries about her daughters lack of rootedness despite her obvious achievements. From a nonbinary social media influencer to a 93-year-old woman living on a farm in Northern England, these unforgettable characters also intersect in shared aspects of their identities, from age to race to sexuality to class.
Nieuwste artikelen
-
Voor ik je laat gaan - Kennedy Ryan
-
Beter dan fictie - Mireille Versteeg
-
Heksenvloek - Elle McNicoll
-
Mijn leven na jou - Simone Foekens
-
Meneer Putmans ziet het licht - Hendrik Groen
Gerelateerde artikelen
-
How to: een geweldige recensie schrijven in 9 heldere stappen
-
Recensie: De zeven zussen
-
Gezocht: recensenten
-
Recensie: Match
-
Gegijzeld - Chinouk Thijssen