Madame Pylinska en het geheim van Chopin - Eric-Emmanuel Schmitt RECENSIE

Recensie: Madame Pylinska en het geheim van Chopin - Eric-Emmanuel Schmitt

In Madame Pylinska en het geheim van Chopin neemt Eric-Emmanuel Schmitt ons weer mee in de magie van de muziek. Madame Pylinska wordt niet alleen de pianodocent van Eric-Emmanuel Schmitt, maar ook zijn mentor die hem zal begeleiden in zowel het leren spelen van Chopin als in het leven. Madame Pylinska blijkt een eigenaardige manier van lesgeven te hebben, waarbij niet altijd op de piano mag worden gespeeld. Haar doel in les 1 is met succes hem ontmoedigen om te kunnen spelen. Verder passeren grote componisten de revue, zoals Bach, die volgens Madame Pylinska ‘van meet af aan gecomponeerd heeft als een dove’. Ook Liszt, Schubert, Beethoven en Mozart krijgen het zwaar te verduren. Lukt het Eric om te spelen als zijn grote voorbeeld, Chopin?

In dit dunne boek Madame Pylinska en het geheim van Chopin wordt veel verteld in weinig bladzijdes. Dit is fijn, omdat je op deze manier in een korte tijd een goed overzicht krijgt van het complete verhaal. Je maakt door zijn verleden mee wat de rede is dat hij van de piano is gaan houden, waarom hij Chopin wil leren spelen en het pad dat hij bewandelt om Chopin te kunnen spelen. Het verhaal is vlot geschreven en het tempo zit er goed in. Het is verrassend dat een schrijver zo gepassioneerd en diepzinnig schrijft over de pianomuziek. Echter is Eric-Emmanuel Schmitt een echte vakman, die deze kennis heeft opgedaan door zelf piano te spelen.

Een aantal personages hebben een belangrijke rol in het boek. De hoofdpersoon van het verhaal is Eric-Emmanuel Schmitt. Deze naam is interessant, omdat de schrijver dus zijn eigen naam leent voor de hoofdpersoon.

Het tweede meest belangrijke personage die het leven van Eric drastisch zal veranderen is Madame Pylinska, Erics pianodocent met een ongezouten mening. Een eigenaardig personage, met een leswijze zo eigen, dat je moet ervaren om te weten of haar manier zal werken of een verspilling is van je tijd.

De op een voetstuk geplaatste tante Aimée vervult een magische rol. Zij is de reden dat Eric is begonnen met het pianospelen en een droom heeft overgehouden aan haar pianospel.

Het personage dat onzichtbaar blijft, maar toch een rol krijgt door de huiswerkopdrachten van Madame Pylinska is Dominique: Erics scharrel die door toedoen van Madame Pylinska’s lessen een geliefde wordt.

Bijzonder aan Madame Pylinska en het geheim van Chopin is dat de huiswerkopdrachten die Eric-Emmanuel krijgt van zijn pianolerares levenslessen zijn. Dit geeft een nieuw inzicht in hoe de manier van leven verbonden is met jouw uitingen en handelingen. Zo moet hij in het park madeliefjes plukken zonder dat de dauwdruppels eraf vallen en zijn geliefde in de ogen kijken als hij de liefde bedrijft. Hij wordt verliefd, maar komt hij ook dichter bij het geheim van Chopin?

Madame Pylinska en het geheim van Chopin is een boek waarin de filosofische benadering voorop staat om piano te spelen en om het geheim van Chopin te ontrafelen. In dit boek gaat het niet meer om techniek, maar om gevoel. Om te leren leven en lief te hebben. Dit gevoel en deze ervaring plaats je in de muziek. In je vingers, naar de toetsen, door het geluid van de klavier naar het oor van de luisteraar.

Madame Pylinska en het geheim van Chopin

1  2  3  4  5

Madame Pylinska is de pianolerares van Eric­Emmanuel, maar ze heeft een erg vreemde en intimiderende manier van lesgeven. Om te leren spelen moet hij eerst de geheimen van haar idool Chopin doorgronden. En om dit verlichte stadium te bereiken moet de jonge Eric luisteren naar de stilte, bloemen plukken bij ochtenddauw, de wind volgen door de bomen en zich verdiepen in de beweging van de golven.Kan het werk van een muzikaal genie een heel leven betekenis geven en van verwondering voorzien? Kunnen de lessen van Madame Pylinska de jonge Eric­Emmanuel helpen om het overweldigende geheim van zijn geliefde tante te begrijpen?
    In dit prachtige nieuwe kleinood van de auteur van Meneer Ibrahim en de bloemen van de Koran is het de muziek die ons leert te leven en lief te hebben.