Buiten zijn de honden - Gunnar Staalesen RECENSIE

Recensie: Buiten zijn de honden - Gunnar Staalesen

Buiten zijn de honden is het 21ste boek met hoofdpersonage Varg Veum. Hij is een Noorse privédetective die eigenlijk van opleiding maatschappelijk werker is. In het vorige boek in de reeks werd hij onterecht verdacht van betrokkenheid bij een netwerk van kindermisbruik. Wanneer twee van zijn medeverdachten uit deze zaak dood worden gevonden en Veum zelf ontsnapt aan een aanslag, gaat hij op onderzoek uit. In plaats van samen te werken met de politie start hij vooral zijn eigen zoektocht, waarbij hij niet altijd op veel sympathie kan rekenen.

Met Varg Veum zet Gunnar Staalesen geen typisch detective personage neer. Vanuit zijn maatschappelijke achtergrond kijkt Veum anders naar verdachten dan een rechercheur van de politie zou doen. Hij houdt eerder rekening met de achtergrond en het verhaal van personages, dan met hun daden. In Buiten zijn de honden draait het vooral om kindermisbruik en Gunnar Staalesen gaat met dit zware thema op een aparte manier om. Dit komt voornamelijk door de aparte blik van Veum. Iets waar je je als lezer bij aan kan sluiten of juist erg aan kan storen.

Dit boek bespreekt met andere woorden wel een delicaat thema, maar tijdens het lezen komt dit nooit echt zwaar over. Buiten zijn de honden is heel vlot geschreven en in een mum van tijd lees je een pak pagina’s door. Het is opvallend dat een detective-boek zo makkelijk lezend geschreven is, zeker wanneer het gaat over het toch wel zware onderwerp kindermisbruik. Dat maakt het boek onmiddellijk toegankelijk voor een groot publiek.

Wat het verhaal echter toch soms lastig om te lezen maakt is de veelheid aan personages. Vaak worden deze enkel bij naam genoemd met weinig toegevoegde achtergrondinformatie. Sommige personages kwamen waarschijnlijk eerder aan bod in de vorige boeken van Gunnar Staalesen. Maar het is moeilijk om het overzicht van alle personages te bewaren wanneer de lezer weinig bijkomende informatie krijgt. Zo is het in sommige gebeurtenissen niet onmiddellijk duidelijk bij wie ze zich afspelen, omdat je behalve een naam weinig extra te weten komt om het geheel te kaderen. Dit doet wel wat af aan de sfeer van het verhaal en maakt het moeilijk om inzicht te krijgen in de personages en hun beweegredenen.

Veel spanning komt er door de verhaallijn heen niet echt aan bod. Ook de echte intriges zijn eerder zoek in dit boek. Uiteraard wil je als lezer weten hoe het verhaal in elkaar zit en hoe het juist zal aflopen met Veum. Maar het einde is niet echt spannend of verrassend goed uitgewerkt. Het laatste deel van het boek is eerder een rustige ontwikkeling van het verhaal waarbij de lezer antwoord krijgt op zijn vragen. Niet echt een ontknoping om versteld van te staan of die nog lang blijft nazinderen. Maar wel een begrijpelijke afsluiter voor dit vrij eenvoudige verhaal.

Buiten zijn de honden is een eenvoudige thriller die vlot leest, met in de hoofdrol een niet zo alledaags hoofdpersonage. Eerder een aanrader wanneer je een makkelijk lezend misdaadboek zoekt.

Varg Veum serie 22 - Buiten zijn de honden

1  2  3  4  5

Als Varg Veum op een avond door een stille straat loopt, wordt hij bijna aangereden door een auto. De bestuurder rijdt door, de daad lijkt opzettelijk. Varg Veum maakt zich zorgen omdat hij onlangs in de krant de overlijdensadvertenties heeft zien staan van twee mannen die in een misbruikzaak veroordeeld zijn, een zaak waar Veum zelf een tijdlang verdachte was. Als hij op onderzoek uitgaat, blijkt dat beide mannen onder verdachte omstandigheden zijn gestorven. Veum vermoedt dat er sprake is van een wraakactie en hij zal de zaak tot op de bodem moeten uitzoeken om niet zelf ook slachtoffer te worden.