Wolfpack - Abby Wambach RECENSIE

Recensie: Wolfpack - Abby Wambach

Vrouwen zijn klaar voor een nieuw spel. Ze moeten hun hoofd oprichten en buiten de gebaande paden durven gaan. In Wolfpack laat ex-topvoetballer Abby Wambach aan de hand van acht korte, maar vooral krachtige lessen zien hoe wij vrouwen het spel kunnen veranderen. Want vrouwen zijn toch zeker roodkapje niet, we zijn de wolf.

Abby Wambach schreef Wolfpack naar aanleiding van het succes van haar speech voor het Bernard College in New York. In dit boek werkt ze de ideeën die in haar speech naar voren komen nog iets verder uit. Wolfpack geeft belangrijke lessen, die allemaal kort en bondig beschreven worden en die aangevuld worden met voorbeelden uit het leven van Wambach.

Het boek heeft een duidelijke opbouw die ervoor zorgt dat je gelijk weet waar het boek over gaat. Naast een paar inleidende hoofdstukjes en een conclusie is het boek opgebouwd uit 8 spelregels. Aan het begin van elk hoofdstuk geeft Wambach de oude spelregel en de nieuwe, zodat je weet waar het hoofdstuk naartoe gaat. Daarna ontkracht ze de oude spelregel en vertelt ze het nut van de nieuwe. Aan het einde van het hoofdstuk herhaalt ze nog eens de belangrijkste gedachte. Op deze manier zorgt Wambach ervoor dat Wolfpack heel aangenaam is om te lezen, ook voor mensen die niet zo graag lezen.

Voor fans van Abby Wambach die al bekend zijn met haar speech, brengt dit boek niet veel nieuws. De hoofdstukken zijn wel iets uitgebreider, maar de grote lijn is precies hetzelfde. Dat kan teleurstellend zijn. Als je nog niet bekend bent met Abby Wambach, haar standpunten en haar beroemde speech, dan is dit boek super om te lezen. Het boek heeft een belangrijke boodschap en die wordt goed en duidelijk meegegeven.

Als je Wolfpack wilt lezen en op zoek bent naar grote literaire kwaliteiten, dan zul je bedrogen uitkomen. Het boek is prima geschreven, maar alles is heel basic en to the point, als een spel. Helaas wordt er soms ook niet veel uitgeweid bij bepaalde punten. Alle argumenten zijn heel goed en hier en daar worden ze ook wel ondersteund door voorbeelden, maar soms mist er iets en dat is jammer.

De meeste spelregels hebben te maken met teamwork en de manier waarop vrouwen het heft in eigen handen kunnen nemen. Hiervoor gebruikt Wambach de vergelijking met een roedel wolven, een wolfpack. Als vrouwen niet langer roodkapje zijn, maar de wolf, dan hebben ze ook een wolfpack nodig; een roedel waarin vrouwen zich moeten verenigen, een team. Deze inspirerende vergelijking wordt in Wolfpack wel heel goed uitgewerkt.

Kortom, Wolfpack van Abby Wambach is een prima boek met een goede boodschap. Het boek is opgebouwd uit verschillende spelregels waarbij Wambach de oude spelregels ontkracht en daar een nieuwe, meer feministischere regel voor in de plaats geeft. Het boek is heel kort en bondig en deze manier van schrijven heeft voor- en nadelen. Aan de ene kant is alles to the point en dat zorgt ervoor dat de boodschap gelijk duidelijk is. Aan de andere kant is de schrijfstijl soms wel iets te basic, er wordt maar weinig uitgeweid bij onderwerpen. Toch is dit boek een aanrader, want de punten die Wambach behandelt zijn heel belangrijk en inspirerend. Na het lezen van dit boek kan je niet wachten om je eigen wolfpack bij elkaar te brengen en de nieuwe spelregels toe te passen. Want pas als vrouwen samenwerken kunnen ze het spel veranderen.

Recensie: Wolfpack - Abby Wambach

Wolfpack

1  2  3  4  5

Vrouwen hoeven niet op de gebaande paden te blijven omdat anderen dat zeggen. Maar als zij volgens de oude regels blijven spelen, zal het spel nooit veranderen. Het is tijd voor een nieuw spel, zodat vrouwen succes kunnen pakken en vieren, met elkaar. In dit inspirerende en motiverende pleidooi staan acht regels die het spel veranderen en waarbij eer, toewijding en veerkracht van het hoogste belang zijn. Met Abby Wambach als cheerleader. Go, Wolfpack, go!