Terug naar de natuur - Lidewey van Noord RECENSIE

Recensie: Terug naar de natuur - Lidewey van Noord

Lidewey van Noord was als klein kind gek op de natuur. Ze ploos uilenballen uit, verzamelde dierenschedeltjes, had een moestuin en was een tijd vegetariër. Totdat ze in de pubertijd kwam en de band met de natuur volledig kwijtraakte. Op haar dertigste komt ze tot dit besef en gaat ze op stage bij agrarische bedrijven in Italië en Nieuw Zeeland. In Terug naar de natuur - Een pleidooi voor het herstellen van de natuur, onderzoekt ze de wisselwerking tussen mens en natuur. Ze wisselt feiten uit uiteenlopende bronnen af met persoonlijke ervaringen die hier en daar wat filosofisch van aard zijn.

Het eerste hoofdstuk van Terug naar de natuur is doorspekt met citaten, verwijzingen naar de bijbel en stukjes geschiedenis over het ontstaan van de natuur en de houding van de mens ten opzichte van dier en natuur. Dit gedeelte leest wat stroef en is meer voor de liefhebbers van geschiedenis. Halverwege het hoofdstuk gaat het over in de eigen ervaringen van Van Noord waardoor het verhaal gaat lopen en leven. Ze vertelt over haar ervaringen op verschillende boerderijen, van heel klein tot immens groot. Ze leert hoe groenten en fruit ECHT smaakt, om dieren te verzorgen en te slachten, waardoor haar kijk op de voedselindustrie verandert. In het tweede hoofdstuk gaat het over de vleesconsumptie. Vandaag de dag ligt het slachthuis ver buiten de stad. De mens wil alleen vlees op zijn bord als het niet meer te identificeren is. Van Noord leert op haar stages dieren ter wereld te brengen en ze uiteindelijk te slachten. Door deze band met het dier vindt ze dat het geoorloofd is om vlees te eten, ze hebben immers een goed leven gehad. Later noemt ze een veganistische of vegetarische leefstijl iets paradoxaals. Ze zet hier een kritische noot neer die we vaker zien bij andere onderwerpen in dit boek. Terug naar de natuur leest dan ook meer als een opiniestuk of doet denken aan een Netflix documentaire waarin de invloed van de maker of schrijver goed terug te zien is.

Terug naar de natuur is een pleidooi voor het herstellen van de banden van ons eten en is een boek voor de liefhebber. Maar eigenlijk zou iedereen dit moeten lezen, want het zet je aan het denken. Eten is automatisme geworden. Het is overal en op elke hoek verkrijgbaar. Waar komt mijn stukje vlees vandaan? Hoort deze abrikoos wel zo te smaken? Hoelang duurt het voordat een tomaat rijp is? Ga eens op onderzoek uit. Leer je kinderen waar voedsel echt vandaan komt. Neem ze mee naar open boerderij-dagen. Durf een boer te vragen hoe hij boert. Zonder boer geen eten, zonder eten geen leven.

Terug naar de natuur

1  2  3  4  5

Als kind had Lidewey van Noord een ongekende bewondering voor de natuur. Ze wilde boerin worden, had een eigen moestuin, vond koeien even fascinerend als kikkerdril, bracht al haar vrije tijd op de manege door en at – als enige binnen het gezin – vegetarisch. Maar de hechte band die ze met de natuur had raakte ze ergens in haar puberteit kwijt.

Het verlangen om boerin te worden stak rond haar dertigste weer de kop op. Ze verhuisde naar het platteland, werkte maandenlang op boerderijen en leerde over zaaien en oogsten, fokken en doden. Het schokte haar te beseffen hoe ver wij verwijderd zijn geraakt van de natuur, en daarmee van ons voedsel. En wat een enorme invloed die toegenomen afstand heeft, niet alleen op ons geestelijk en fysiek welzijn, maar ook op hedendaagse problemen als het plasticoverschot, milieuvervuiling en de afname van biodiversiteit.

Van Noord wisselt persoonlijke ervaringen af met informatie uit kranten en boeken en interviews met boeren in binnen- en buitenland. Dit boek is een pleidooi voor het aanhalen van onze banden met de natuur, met ons voedsel en met degenen die dat voedsel produceren: de boeren.