Aan het einde van de wereld - Kristin Hannah RECENSIE

Recensie: Aan het einde van de wereld - Kristin Hannah

Het is 1974. Leni van 13 is het enige kind van moeder Coraline en vader Ernt Allbright. Ernt worstelt sinds zijn terugkeer uit Vietnam met nachtmerries en woedeaanvallen. Hij is wanhopig op zoek naar een veilig leven voor zichzelf en zijn vrouw en dochter. Hij lijkt de oplossing gevonden te hebben in het verhuizen naar Alaska. Hier wil hij, ver van de bewoonde wereld, een nieuw zelfvoorzienend leven op gaan bouwen.

Al snel na aankomst van het gezin in Alaska neemt de spanning toe. De Allbrights doen duidelijk hun best, maar het winterseizoen nadert. Er moet genoeg eten worden verzameld om de strenge winter door te komen en het huis moet winterklaar worden gemaakt. Maar met de snel naderende duisternis die bij een Alaskaanse winter hoort, gaat de mentale gezondheid van vader Ernt ook snel achteruit. Hij krijgt waanbeelden en lijkt zijn grip op de werkelijkheid en het dagelijkse leven steeds meer kwijt te raken. Gaat dit gezin het samen redden?

Aan het einde van de wereld wordt verteld vanuit het oogpunt van het 13-jarige meisje Leni. Als lezer voel je je snel verbonden met dit dappere meisje. Ze groeit op in de jaren 70 met een vader die worstelt met zijn Vietnam-verleden. Dat is op zich al moeilijk genoeg. Maar dan komt hier ook nog een verhuizing naar Alaska bij en staat haar leven volledig op zijn kop. Want het leven in Alaska is kei en kei hard. Ze moet van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat werken en worstelt ondertussen met verlangens om een gewoon meisje van 13 te zijn. Je kan niet anders dan intens meeleven met Leni en hopen dat alles goed zal komen voor haar.

Kristin Hannah is de dochter van ouders die naar Alaska zijn verhuisd om daar zelfvoorzienend te gaan leven. Ze is daardoor zelf vaak in dit ruige gebied geweest en weet hoe het leven daar is. Aan het einde van de wereld biedt dan ook een gedetailleerde blik in dit harde leven. Zo is er in de winter minder dan zes uur licht per dag, kan de temperatuur zakken tot wel min twintig en is overleven het hoofdzakelijk doel van de dag. De schrijfster weet de spanning van dit leven, gecombineerd met de extra spanning die het gezin Allbright ervaart door de psychische problemen van Ernt, op meesterlijke wijze in het boek naar voren te laten komen.

Kristin Hannah is een schrijfster met een lijst aan bestsellers op haar naam. Ze won al vele prijzen en haar vorige boek, de Nachtegaal, werd verkozen tot boek van het jaar.

Ook dit boek, Aan het einde van de wereld, is weer een meesterwerk. Het heeft alles wat je in een boek wensen kunt: spanning, avontuur en romantiek. En dat alles tegen de achtergrond van het ruige Alaska, in de roerige tijden van de jaren zeventig. Een genot om te lezen!

Aan het einde van de wereld

Kristin Hannah

2 oktober 2018

ISBN 9789022573792
    Uitgever Boekerij
    528 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Een prachtig en spannend verhaal over liefde, verlies en het gevecht om het bestaan te midden van de oerkrachten van de natuur
    Voor een gezin in crisis wordt hun emigratie naar Alaska, de laatste échte wildernis van Amerika, de ultieme test

1974. Sinds Ernt Allbright is teruggekeerd uit Vietnam, waar hij krijgsgevangene was, heeft hij nachtmerries, woedeaanvallen en kost het hem moeite het normale leven weer op te pakken. Op een dag neemt hij een impulsieve beslissing: hij verhuist met zijn gezin naar Alaska om daar een zelfvoorzienend bestaan te gaan leiden. Zijn dertienjarige dochter Leni hoopt dat die drastische stap hun eindelijk rust zal brengen. Haar moeder is bereid alles te doen voor de man van wie ze houdt met een stormachtige, irrationele passie – zelfs als ze hem moet volgen naar het einde van de wereld.

Aanvankelijk lijkt Alaska alles te zijn waarop ze hoopten; ze worden er opgenomen in een gemeenschapje van sterke, onafhankelijke pioniers. Maar als de winter invalt en de staat wordt gehuld in maandenlange duisternis en bittere kou, verslechtert Ernts toch al kwetsbare psychische toestand. Het gezin moet alles op alles zetten om de uitdagingen buiten én binnen de muren van hun huis het hoofd te bieden.