Zonder liefde - Stefan Brijs RECENSIE

Recensie: Zonder liefde - Stefan Brijs

Zonder liefde, de nieuwste roman van Stefan Brijs, beschrijft de vriendschap tussen Paul en Ava. Wanneer ze elkaar ontmoeten zijn beiden vrijgezel: Paul heeft net een moeilijke scheiding achter de rug en Ava heeft onlangs een punt gezet achter haar knipperlichtrelatie. Langzaam verwikkelen hun levens zich met dat van de ander, terwijl ze elkaar helpen in hun zoektocht naar ware liefde.

Zonder liefde opent met een sterke inleiding die direct de aandacht pakt. We lezen over de ontmoeting tussen Paul en Ava en begrijpen al snel dat dit een keerpunt is in het leven van Paul: ‘Zo is het begonnen,’ eindigt de eerste paragraaf. Dit veelbelovende statement maakt ons nieuwsgierig: waar gaat deze ontmoeting toe leiden?

Helaas verslapt daarna de spanningsboog. Het verleden van beide personages wordt voornamelijk uitgewerkt in de dialoog tussen Paul en Ava. Hoewel hun gesprekken af en toe geestig zijn, kabbelt het verhaal een beetje voort.

Stefan Brijs heeft een fijne schrijfstijl met oog voor details. Dat maakt dat het boek prettig leesbaar is. De woordkeuze is soms niet heel vlot, maar past wel bij het karakter van Paul en is daarom zeker niet storend. Af en toe vallen mooie formuleringen op, zoals: ‘Ik was niet meer Paul zonder Christine, maar Paul met Ava, niet meer verleden, maar toekomst’. Een andere fraaie zin is: ‘Ze had geleerd op haar hoede te zijn voor de vluchtigheid van het geluk’.

Net zoals de ouderwetse woordkeuze past de wat saaie, stoffige cover bij het hoofdpersonage Paul, vanuit wiens perspectief het verhaal verteld wordt. Paul is leraar Nederlands en Engels en je zou hem kunnen beschrijven als traditioneel en intellectueel. Veel meer dan oppervlakkigheden komen we echter niet over hem te weten. Hetzelfde geldt voor Ava. Dat zorgt ervoor dat je als lezer niet meteen een klik voelt met beide personages. Ook de klik die Paul en Ava hebben komt net niet helemaal uit de verf. De auteur omschrijft hun samenzijn als ‘een genoeglijke tijd’, een weinig levendige beschrijving die goed samenvat hoe de vermeende hechte vriendschap tussen Paul en Ava nu en dan overkomt: vlak en flets.

Interessanter dan de personages zelf zijn hun ideeën over het leven en de liefde. Paul en Ava staan soms lijnrecht tegenover elkaar: hij zoekt stabiliteit in zijn leven; zij is een avonturier. In een relatie wil hij eerlijkheid, hartelijkheid en charme; zij is op zoek naar passie en begeerte. Hun filosofische discussies zetten je aan het denken: waaruit bestaat liefde? Wat is geluk? Is liefde maakbaar? Thema’s zoals liefde, vriendschap, eenzaamheid, seksualiteit en jaloezie passeren daarbij de revue.

Stefan Brijs zet met Zonder liefde een roman neer die niet spannend is, maar wel intrigerende vraagstukken bespreekt. Met soepele pen schetst hij twee mensenlevens, gewoon zoals ze zijn. Niet de plot en de personages, maar de schrijfstijl en thema’s maken Zonder liefde tot een alledaags, menselijk verhaal waarin de zoektocht naar liefde centraal staat.

Recensie: Zonder liefde - Stefan Brijs

Zonder liefde

Stefan Brijs

17 september 2019

ISBN 9789025452681
    Uitgever Atlas
    224 pagina's

Atlas

1  2  3  4  5

Onze harten zijn zwerfhonden die nooit een thuis zullen vinden.
    Paul en Ava, allebei eind twintig, ontmoeten elkaar op een precair moment in hun leven. Paul is nog van slag door zijn onverwachte scheiding, Ava heeft – in haar voortdurende verlangen naar passie – voor de zoveelste keer en nu voorgoed haar vriend verlaten. Ze vinden steun bij elkaar, een noodalliantie die uitgroeit tot een hechte vriendschap, waarbij ze elkaar helpen in hun wanhopige zoektocht naar wat liefde zou moeten zijn. Paul volgt de weg van contactadvertenties, Ava laat zich leiden door haar gevoelens. Uit eindelijk komen ze tot dezelfde conclusie: liefde is niet maakbaar. Maar wat met vriendschap?

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton

• De moord in inkt - Helen Cox