Vlogvriendinnen 4 : Go Jessie op naar goud - Emma Moss RECENSIE

Recensie: Vlogvriendinnen 4: Go Jessie op naar goud - Emma Moss

Jessie maakt samen met haar vriendinnen vlogs voor op hun YouTube-kanaal. Ze zijn best populair. Naast vlogger is Jessie ook een fanatieke turnster. Ze vindt het soms lastig om het te combineren omdat het allebei veel tijd van haar vraagt. Op turnles ontmoet ze Kasia, die nog fanatieker is dan Jessie! Eerst vinden ze elkaar niet erg aardig, maar later worden ze vriendinnen. Ze gaan zelfs samen meedoen aan een belangrijke turnwedstrijd. Ze trainen er hard voor. Met vloggen gaat het ook supergoed, want Jessie en haar vriendinnen worden gevraagd voor SummerTube! Maar dan komt Jessie erachter dat het allebei precies op dezelfde dag valt… Hoe gaat ze dat oplossen?

Aan het begin van het boek gaat het over de vader van Jessie die ontslagen wordt en dat ze daarom Jessies kamer gaan verhuren aan een buitenlandse student. Dit komt verder eigenlijk niet meer in het verhaal naar voren. Dat is wel een beetje jammer.

De hoofdpersoon, Jessie, en haar vriendinnen worden heel realistisch neergezet. Echt meiden onder elkaar. Ze hebben ook een aartsvijand, namelijk Dakota. Het perfectste meisje van de school. Tenminste… dat vindt ze zelf. Maar de vriendinnen vinden haar juist bloedirritant en dat laten ze merken ook.

De omslag van Vlogvriendinnen 4 is vrolijk en hip en past goed bij het verhaal. Ook past de titel er goed bij, want dat de vriendinnen van vloggen houden en dit ook vaak doen, wordt wel heel duidelijk gemaakt. Ook de opmaak is erg leuk gedaan. Elke omschreven vlog is voorzien van bijpassende foto’s. Ook de ‘gewone’ pagina’s zijn opgemaakt met vrolijke tekeningetjes. Dit alles maakt het boek tot een prachtig geheel.

De schrijfstijl van het verhaal past goed bij de doelgroep. Ook is het heel realistisch geschreven. Je hebt het idee alsof je er zelf bij bent. Alsof je zelf met de vriendinnen aan het vloggen bent. Dit komt ook omdat de vlogs tot in details beschreven worden. Heel leuk gedaan. Er komen ook dingen in het boek voor waar alle meiden zich wel in zullen herkennen. Ruzies, jongens, verliefd, aartsvijand, irritante broers. Dit komt allemaal in Vlogvriendinnen 4 naar voren.

Emma Moss schreef ook de eerdere delen van vlogvriendinnen. Oorspronkelijk zijn deze boeken Engelstalig. Merel Leene heeft ze voor jou vertaald. Emma Moss heeft, behalve de boeken van Vlogvriendinnen, geen andere titels op haar naam staan.

Vlogvriendinnen 4 krijgt vier hartjes. Het verhaal is hip, realistisch en bijzonder. Ook heeft het verhaal een paar keer een onverwachte wending waardoor het niet saai is. Maar het is jammer dat het begint met Jessie die haar kamer af moet staan aan een studente en vervolgens komt de studente nergens meer in het verhaal voor. Dan had het verhaal net zo goed anders kunnen beginnen.

Vlogvriendinnen - Vlogvriendinnen 4 - Go Jessie - Op naar goud

1  2  3  4  5

Een supergrappige serie over vloggende vriendinnen, boordevol hippe meideningrediënten. Natuurlijk met tien toptips om zelf te gaan vloggen.

In de grappige meidenserie Vlogvriendinnen 4 – Go Jessie – Op naar goud van Emma Moss vertelt Jessie haar verhaal. Met vlogtips!

Jessies vader is ontslagen en nu moet Jessie haar gloednieuwe kamer afstaan aan een nieuwe huurder. Noodgedwongen moet ze samen met haar broertje op één kamer. En dat terwijl ze het superdruk heeft: ze moet nieuwe grappen verzinnen voor hun vlogkanaal, zich voorbereiden op een belangrijke turnwedstrijd, én het evenement SummerTube komt eraan. De anderen worden er gek van dat Jessie telkens te laat komt. Na een grote ruzie moet Jessie bepalen wat ze nou écht belangrijk vindt…

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane