De gebroeders B - Steffie van den Oord RECENSIE

Recensie: De gebroeders B. - Steffie van den Oord

De gebroeders B. is een interessante historische roman over gebeurtenissen die echt hebben plaatsgevonden en over personen die echt hebben bestaan. De centrale personen in het boek zijn Jan Bosman (die zich van vele namen bedient, zoals Jan Bosbeeck of Jean van Rosmalen) en zijn vrouw Marianne, waar hij in het voorjaar van 1798 mee is getrouwd. Ook voor de tweelingbroer van Jan, Frans Bosbeeck, en een van zijn geliefden, Rebecca Jacobs, is een belangrijke rol weggelegd.

Jan en Frans zijn in Antwerpen in een arm gezin geboren. Ze moesten al vroeg voor zichzelf zorgen en hebben van bendeleider Moyse Jacobs geleerd op welke manier zij zonder op te vallen overvallen kunnen plegen. Beide mannen zijn lang en aantrekkelijk en inmiddels in goeden doen. Hun (vele) geld hebben ze te danken aan mazematten. ‘… weer hoorde ik dat vreemde woord: mazemat. Het ging over zaken …’

Marianne is een respectabele weduwe, dochter van de horlogemaker in Den Bosch. Ze heeft geen weet van de handel en wandel van haar man en heeft ook geen flauw idee wat een mazemat is. Ze is halsoverkop verliefd geworden op hem en met hem getrouwd zodra de fatsoensnormen van die tijd dat toelieten na het overlijden van haar eerste man.

Jan Bosman trouwt dan wel met Marianne en Frans Bosbeeck heeft dan wel de ambitie om zeepfabrikant te worden, het bloed kruipt waar het niet gaan kan. De mannen hebben geld nodig en blijven overvallen plegen. De vraag is wanneer ze er niet meer mee weg komen en wat er dan gebeurt.

Het zijn mannen die zich bezighouden met duistere zaken. Mannen die zich soms agressief kunnen opstellen. Maar toch wekken ze je sympathie en kan je geen hekel aan ze hebben.

Steffie van den Oord heeft zich voor De gebroeders B.verdiept in vele authentieke documenten. Aan het begin van het verhaal bijvoorbeeld schrijft Marianne brieven aan Jan Bosman. Ze dateren deze brieven op een aantal jaren terug om Mariannes vader er van te kunnen overtuigen dat ze elkaar langer kennen dan slechts een paar dagen en dus best kunnen trouwen. Deze brieven zijn echt geschreven. En zo staan achterin het boek nog veel meer documenten en ander historisch archiefmateriaal genoemd die aan de basis van dit boek liggen. Het is daarmee een heel gedegen verhaal geworden.

Leuk van historische romans is dat ze je zo aan het denken kunnen zetten over de veranderingen die zich in de maatschappij hebben voorgedaan en de technologische ontwikkelingen. Het is nog maar ruim 200 jaar geleden dat De gebroeders B. zich afspeelde en toen duurde het een dag of twee voor je van Den Bosch in Amsterdam was, tegenwoordig een ritje van hooguit anderhalf uur. Aan het eind van de 18e eeuw was je anderhalf tot twee weken onderweg van Amsterdam naar Hamburg, dat is nu niet meer voor te stellen.

Van den Oord heeft een heel boeiende roman geschreven die vlot leest en geregeld spannend is. Het verhaal is complex, zoals het echte leven, maar tijdens het lezen ben je je daar eigenlijk niet bewust van. De opbouw van het boek zit goed in elkaar. Uiteindelijk is het Marianne die het verhaal vertelt en probeert inzicht te krijgen in de gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Het begin en het einde zijn min of meer gelijk, waardoor de cirkel rond is en het verhaal klopt.

De gebroeders B.

1  2  3  4  5

Als de respectabele jonge weduwe Marianne trouwt met een van de gebroeders B., weet ze nog nauwelijks iets van de beruchte tweeling. Frans en Jan Bosbeeck kunnen niet met en niet zonder elkaar, en worden gezocht voor diefstal en overvallen – tot ver over de grens. Ze worden rijk maar zijn ook naarstig op jacht naar maatschappelijk aanzien. Met de een loopt het beter af dan met de ander.

Wie zijn de Antwerpse gebroeders B., die lange tijd wonen en werken in Den Bosch? Marianne ondervindt het in 1798 aan den lijve. En dan is er nog Rebecca, de dochter van het oude bendehoofd, die niet rust voordat ze heeft gekregen waar ze recht op heeft.