Friday Black - Nana Kwame Adjei-Brenyah RECENSIE

Recensie: Friday Black - Nana Kwame Adjei-Brenyah

In Friday Black schrijft Nana Kwame Adjei-Brenyah 12 korte verhalen met uiteenlopende thema’s. Wat deze verhalen bindt is dat ze vlijmscherp, satirisch en soms surrealistisch zijn. De titel, Friday Black, verwijst naar één van de gelijknamige verhalen in het boek dat een toekomstig horrorscenario op black Friday toont. De auteur is een debuterende Amerikaan die in de Amerikaanse pers werd onthaald met lovende woorden.

De twaalf verhalen zijn behoorlijk verschillend. De meeste verhalen zijn tussen de 20 en de 30 pagina’s lang, maar er is ook een verhaal dat slechts 2 pagina’s beslaat. Ook de onderwerpen van de verhalen zijn uiteenlopend. Onthoofdingen met kettingzagen, doden op black Friday, geesten van geaborteerde kinderen en oneindige tijdslussen: Adjei-Brenyah heeft zijn verbeelding flink weten te gebruiken terwijl hij deze verhalen schreef. Hoe dan ook is er voor elke lezer wel een verhaal te vinden in deze variërende bundel. De auteur weet je als lezer met elke nieuwe bladzijde te verrassen!

Hoewel de verhalen telkens kort zijn, weet de auteur steeds opnieuw een gevat en pakkend beeld van de personages te scheppen. De personages lijken daardoor echt, hun beweegredenen zijn duidelijk en je hebt als lezer ook een bevredigd gevoel na het lezen van zo’n kort verhaal. Het gevaar bij korte verhalen (in mijn ogen) is dat je als lezer enkel verlangt naar meer, waardoor je onbevredigd achterblijft. Dat gevoel heb je dus helemaal niet bij deze bundel kortverhalen. De verhalen zijn precies lang genoeg, er is duidelijk goed over nagedacht en perfect verteld.

De schrijfstijl in Friday Black is bijzonder vlot. De verhalen zijn zo geschreven dat je er zorgeloos in kan duiken en gewoon kan genieten van wat er geschreven staat. Toch betekent dat niet dat je niet moet nadenken bij dit boek. Door de surrealistische en soms absurde thema’s is het onmogelijk om niet over de verhalen te gaan nadenken. Ze blijven na het lezen nog uren, soms wel dagen, in je hoofd hangen.

Hierboven gaf ik al enkele thema’s die in de verhalen voorkomen en die zijn niet alledaags. De verhalen zijn stuk voor stuk uniek en origineel. Naast het feit dat deze verhalen veel potentie zouden hebben om als roman te verschijnen, ben ik ervan overtuigd dat Nana Kwame Adjei-Brenyah nog veel prachtige verhalen uit zijn pen gaat toveren in de toekomst.

Friday Black van Kwame Adjei-Brenyah is een beklijvend en origineel boek waarin 12 korte verhalen zijn opgenomen over diverse thema’s. De verhalen zijn prachtig geconstrueerd en zullen je ongetwijfeld intrigeren.

Friday Black

1  2  3  4  5

Vijf ongewapende zwarte tieners worden op gruwelijke wijze vermoord door een witte huisvader die zich door hen "bedreigd' voelt – en die uiteindelijk wordt vrijgesproken. De medewerker van een pretpark maakt zich op voor alweer een dag als zondebok en doelwit van de racistische fantasieën van de witte bezoekers. Een verkoper in een winkelcentrum bereidt zich voor op de Black Friday-uitverkoop en de verwachte hordes zombieachtige, gewelddadige koopjesjagers. In twaalf deels surrealistische, deels satirische, maar hoe dan ook vlijmscherpe verhalen stelt rijzende ster Nana Kwame Adjei-Brenyah in Friday Black de uitwassen van racisme en onze consumptiemaatschappij aan de kaak. Hij laat zien hoe het is om jong en zwart te zijn in Amerika.