Superkrachten voor je hoofd - Wouter de Jong RECENSIE

Recensie: Superkrachten voor je hoofd - Wouter de Jong

Superkrachten voor je hoofd van Wouter de Jong is een heel bruikbaar boek met allerlei opdrachten om je brein te trainen. Je leert alles over hoe je kan zorgen voor onbeperkt Netflixen in je hoofd, je concentreren als een laserstraal, je stoutste dromen waarmaken en nog veel meer. Lees dit boek en doe alle oefeningen en dan is je hoofd de controller van jouw eigen game!

Superkrachten voor je hoofd is een heel rijk geïllustreerd boek. De illustraties zijn van Hein de Kort. Ze zijn erg mooi om naar te kijken en daarnaast ook vaak grappig. Ze geven de tekst extra kracht en maken dat het boek erg afwisselend is.

De opdrachten in dit boek zijn in principe geschreven voor kinderen. Maar ook zijn veel van de opdrachten goed voor volwassenen om te oefenen. Zo had ik bijvoorbeeld zelf veel aan de ademhalingsoefeningen die zijn omschreven in dit boek.

Wat ik sterk vind aan Superkrachten voor je hoofd is dat je voor in het boek kunt lezen wat je als kind allemaal kunt bereiken met alle challenges in dit boek. Je kunt, als je wint, namelijk alles krijgen wat je wilt! Er zijn een aantal voorbeelden in het boek opgenomen, zoals bijvoorbeeld een dagje pretpark, maar je kunt natuurlijk ook zelf een eindprijs bedenken. Vervolgens voer je samen met je ouders/verzorgers allerlei challenges uit en wanneer jij wilt zet je een kruisje op het contract en als alle kruisjes zijn ingevuld win jij de gekozen eindprijs. De verschillende experimenten in Superkrachten voor je hoofd zijn allemaal vrij eenvoudig uit te voeren en dit maakt het boek erg laagdrempelig. Op deze manier spreekt het veel kinderen aan om de opdrachten uit te voeren en ook zullen zij dit goed vol kunnen houden omdat het allemaal niet heel moeilijk is.

Ook is Superkrachten in je hoofd een wetenschappelijk onderbouwd boek. Regelmatig staat er bij een bepaalde tekst een noot. Achter in het boek kun je vinden waar deze noten naar verwijzen en kun je het onderzoek opzoeken en verder lezen.

Concluderend heeft Wouter de Jong met Superkrachten voor je hoofd een bruikbaar boek vol opdrachten gemaakt die makkelijk uit te voeren zijn. En stiekem is het niet alleen interessant voor kinderen.

Superkrachten voor je hoofd: MINDGYM voor Kids

1  2  3  4  5

We leren onze kinderen zo ongeveer alles. Behalve de gebruiksaanwijzing van hun eigen hoofd. Dankzij het grote succes van Mindgym: Sportschool voor je geest hebben talloze volwassenen al ontdekt hoe ze met eenvoudige oefeningen hun mentale conditie kunnen verbeteren. Hoog tijd dus om ook onze kinderen te leren hoe ze baas kunnen worden in hun hoofd. Daarom heeft Wouter de Jong nu Mindgym voor kids geschreven.

Superkrachten voor je hoofd is een echt doeboek om (samen met je ouders of alleen) te ontdekken hoe je koning in je kop wordt. Je leert hoe je beter om kunt gaan met onaangename ervaringen, hoe je je sociale skills (in plaats van sociale media) kunt verbeteren en meer zelfvertrouwen krijgt. De Jong pakt dit onderwerp weer aan op zijn ondeugende, relativerende manier, met mooie anekdotes, grappige weetjes en rake kinderquotes (‘Wraak is als poepen in je broek om de ander in de stank te zetten. Uiteindelijk heb je er zelf het meeste last van’). Het boek staat vol leuke oefeningen met toegankelijke uitleg, challenges die je met je ouders kunt doen en geestige tekeningen van Hein de Kort.

Daarnaast kun je audio-opnames downloaden om de technieken kracht bij te zetten én er is een speciale Mindgym-titelsong, ingezongen door Elise Schaap. Deze methode geeft kinderen speelse tools om beter om te kunnen gaan met stressvolle, saaie of moeilijke momenten in hun leven, oftewel: hoe ze hun eigen mentale superkrachten kunnen ontwikkelen!