Slimme Rik: Klauwen Thuis - Mark Parisi RECENSIE

Recensie: Slimme Rik: Klauwen Thuis - Mark Parisi

Toen begin dit jaar het eerste deel van de nieuwe graphic novel-reeks Slimme Rik verscheen, kreeg het boek het voordeel van de twijfel. Zeker, het eerste deel had potentieel, maar overtuigde niet helemaal zoals andere boeken in het genre, zoals Dagboek van een muts of Het leven van een loser. Met het tweede deel van Slimme Rik - Klauwen Thuis neemt Mark Parisi alle twijfel weg. Hij bewijst waarom hij in Amerika razend populair is en waarom deze reeks rond de achtjarige Rik inderdaad bestsellerallures kan krijgen. Alle ingrediënten zijn immers aanwezig om de jonge lezer met veel enthousiasme naar het boek te doen grijpen. Het is bijzonder grappig, leuk getekend, er zit spanning en mysterie in, een goede opbouw en het is doorspekt met zowat alles wat een achtjarige op zijn weg tegenkomt op een doordeweekse dag. Herkenbaarheid en fantasie in een perfecte mix.

Rik vindt zichzelf nog steeds de grootste kunstenaar op aarde, maar hij wordt geconfronteerd met een geheim zo groot dat het de hele wereld kapot kan maken. Hij vangt een glimp op van het dagboek van zijn zus en kan een halve zin lezen. Hij meent te ontdekken dat hij een weerwolf is. Rik probeert het hele verhaal te lezen en het dagboek in zijn bezit te krijgen. Ondertussen ontdekt hij steeds meer elementen bij zichzelf die erop wijzen dat hij inderdaad een weerwolf is. Hij probeert zijn omgeving te behoeden voor groot onheil en tracht een oplossing te vinden.

In korte hoofdstukken brengt Parisi het verhaal heel aanschouwelijk voor de jonge lezer.  De humor is zeer aanstekelijk. Hij werkt de jonge personages goed, maar vrij stereotiep uit. Slimme Rik zelf gaat opnieuw volledig op in zijn fantasiewereld. De twijfel en de angst die hem overheersen,  zijn zeer herkenbaar.  Gelukkig is er nog zijn nuchtere vriendinnetje Puck die hem tempert.  Dit keer nemen ook Grimbert en Simon, twee andere klasgenootjes een bijzondere rol op in het verhaal. Ook zus Erica neemt een prominente rol in in het verhaal. Met het aanbrengen van deze nieuwe personages creëert Parisi ruimte voor nieuwe verhalen. Mark Parisi blijft vasthouden aan de stijl waarmee hij de reeks startte. Dat betekent dat hij moeilijke woorden niet uit de weg gaat. Ook historische feiten en begrippen uit de kunstwereld en namen van kunstenaars worden vaak aangehaald in het werk. Te moeilijk voor een achtjarige op het eerste gezicht, maar de manier waarop hij het etaleert, maakt heel veel goed. Met zijn humor en tekentalent deert het eigenlijk niet, want het wordt duidelijk en aanschouwelijk gemaakt, zelfs voor achtjarigen. Het hele verhaal wordt op een zeer grappige en vlotte manier gebracht. Dit tweede deel toont aan dat Parisi groeit in deze reeks en dat kan alleen maar ten goede komen aan het leesgenot van de jonge lezer!

Recensie: Slimme Rik: Klauwen thuis - Mark Parisi

Slimme Rik - Klauwen thuis!

1  2  3  4  5