Winterhart - Lulu Taylor RECENSIE

Recensie: Winterhart - Lulu Taylor

Caitlyn denkt dat haar huwelijk met Patrick succesvol is. Hij is bijvoorbeeld een van de weinige mensen die niet smoorverliefd is op haar beeldschone vriendin Sara. Hij neemt weliswaar alle beslissingen, maar ze zijn gelukkig samen. Toch? Tot een verschrikkelijk ongeluk zijn leven beëindigd en haar bestaan op zijn kop zet. Caitlyn is gedwongen alles wat ze ooit over haar huwelijk en Patrick dacht, te herzien. Ze neemt haar toevlucht tot Kings Harcourt Manor, een oud landhuis en begint langzaam de waarheid te achterhalen. Bovendien raakt ze hierdoor betrokken bij het verhaal van het huis.

Taylor heeft twee verhalen over sterke vrouwelijke personages samengebracht in Winterhart. De hedendaagse Caitlyn en Thomasina ‘Tommy’ uit 1947 hebben allebei te maken met het verlies van hun echtgenoot, waardoor ze in hun eentje het huishouden draaiende moeten zien te houden en voor hun kind(eren) moeten zorgen. Hoewel beide vrouwen in andere tijdperken en andere omgevingen leven en er andere levensgebeurtenissen op hun pad komen, is de overlap van beide dames positief. Bovendien zorgt het voor net dat beetje extra bonding. Op deze manier vloeien de twee plotten magnifiek ineen.

Winterhart is een onwijs spannend verhaal. De flaptekst en de omslag geven die spannende, ietwat mysterieuze sfeer. Verder staat de plot vol geheimen, gecombineerd met mysterieuze figuren. Tezamen met de overeenkomsten in de levens van Caitlyn en Tommy heeft Taylor al deze ingrediënten door elkaar geschud en vervolgens weer stukje voor stukje op het papier uitgespreid. En dit heeft ze zo gedaan dat de lezer continu door wil lezen. De lezer wil antwoorden op prangende vragen als: wie is die mysterieuze persoon? Wat zijn de geheimen van Patrick? Komt er nog een gigantische climax die de levens van zowel Caitlyn als Tommy over de kop gooit?

Hoewel Winterhart echt spannend is, zou het de overtreffende trap ‘spannendst’ verdienen als Taylor nog meer variatie in het tempo had gelegd. Taylor had al die ingrediënten wel op een spannende en interessante manier op het papier geschud, maar het lijkt alsof ze de tempowisselingen een beetje vergeten is in te zetten. Alle zinnen zijn goed te begrijpen en kabbelen op een prima tempo voort. Eigenlijk is er weinig op aan te merken. En toch is het het nét niet. In de aanloop naar spannende momenten had Taylor wat kortere, snellere zinnen kunnen gebruiken om de lezer nog nieuwsgieriger te maken. Kortom: meer tempovariatie had Winterhart nog beter uit de verf doen komen.

Gelukkig heeft Taylor de ruimtebeschrijvingen niet verwaarloosd. Taylor is een kei in het verwoorden van de omgeving. Ze doet dit goed bij zowel het heden van Caitlyn als de na-oorlogse tijd van Tommy, maar verdient toch bonuspunten bij Tommy’s omgeving. De lezer waant zich daadwerkelijk in het grote landhuis en dwaalt met Tommy mee door alle kamers. Alle kamers worden levendig geschetst, waardoor de lezer ze duidelijk voor zich ziet.

Taylor heeft ons Winterhart gegeven, een boek dat de lezer meeneemt van het heden naar het verleden en weer terug. Tommy en Caitlyn nemen de lezer bij de hand waardoor de lezer in sneltreinvaart door het verhaal dendert. De ruimtebeschrijvingen en het samenbuigen van verschillende plotten zijn goed gelukt, maar er had meer tempovariatie in Winterhart gemogen.

Recensie: Winterhart - Lulu Taylor

Winterhart

Lulu Taylor

7 november 2019

ISBN 9789022588628
    Uitgever Boekerij
    448 pagina's

Boekerij

1  2  3  4  5

Twee jonge weduwen, in heden en verleden, vechten tegen bedrog en verraad – een prachtig oud landhuis verbindt hun levens met elkaar

Heden. Caitlyn denkt dat haar huwelijk met Patrick succesvol is. Hij is bijvoorbeeld een van de weinige -mensen die niet smoorverliefd is op haar beeldschone vriendin Sara. Hij neemt weliswaar alle beslissingen, maar ze zijn gelukkig samen. Toch?

Als een verschrikkelijk ongeluk haar bestaan op zijn kop zet, is Caitlyn gedwongen om alles wat ze ooit over haar huwelijk dacht en wat ze over Patrick weet te herzien. Ze neemt haar toevlucht tot een oud landhuis en begint langzaam de waarheid te achterhalen.

1947. Engeland krijgt te maken met een van de strengste winters sinds mensenheugenis. De bewoners van Kings Harcourt Manor raken afgesloten van de buitenwereld. Voor Thomasina "Tommy' Carter, weduwe sinds het begin van de oorlog, is het bijzonder zwaar: de last van het ondersteunen van de familie rust op haar schouders. Ze vindt troost bij haar kinderen en bij het interessante gezelschap van Fred, een vriend van haar broer. Maar Barbara is er ook nog, een mysterieuze figuur uit haar verleden.