Grappig jammer - Tim Hofman RECENSIE

Recensie: Grappig jammer - Tim Hofman

Grappig jammer van Tim Hofman is zijn nieuwste gedichtenbundel. De gedichten variëren van rijmpjes, technische stukken, lyrische gedichten, gedichten over de dood, liefde en de maatschappij tot aan makkelijke gedichten, gecompliceerde stukken en puzzelstukken.

De diversiteit in de gedichtenbundel van Tim Hofman is erg groot en dat is een van de grootste pluspunten. Het gedicht kan lang of kort zijn, lyrisch of grappig, klassiek of light verse, makkelijk of gecompliceerd. Het ene gedicht kan je tranen in je ogen bezorgen en het andere kan je juist in een deuk laten liggen. Dit alles maakt Grappig jammer zo interessant en modern. Het heeft voor iedereen wel wat, dus het boekje is geschikt voor elke leeftijd.

Een aantal van de gedichten die Tim Hofman heeft geschreven, zitten als een soort puzzelstuk in elkaar. Dit is erg leuk gedaan en zeer interessant. Het duurt soms even voordat je doorhebt hoe je het gedicht moet lezen, maar zodra je het begrijpt zijn de stukken geweldig en lyrisch. Dit laat zien hoe creatief Tim Hofman kan zijn met zijn poëzie en dat belooft veel goeds voor in de toekomst.

Een ander leuk aspect aan deze gedichtenbundel is het speels gebruik van Engels en Nederlands. Soms rijmt een Nederlands woord op een Engels woord en andersom, daar speelt Tim Hofman graag mee en dat zorgt voor leuke gedichten. Ook in de titels speelt hij met woorden en letters. Soms moet je even twee keer nadenken bij een bepaald gedichtje of bij een titel om goed te begrijpen wat het nou betekent, maar dat maakt het leuk en verrassend. Overal zit een gedachtegang achter en het is leuk om uit te vogelen wat de gedachte erachter kan zijn.

Als extraatje wil ik even melden hoe fijn het was om dit boek te lezen en tegelijk te luisteren naar het audioboek van Tim Hofman. Hofman spreekt zelf de gedichten in, wat zorgt voor veel persoonlijkheid. Ook zijn er op sommige plekken in het audioboek momenten dat Tim even uit zijn rol is en dan komt zijn persoonlijkheid goed naar voren, wat erg leuk werkt. Ook weet je doordat hij het zelf inspreekt precies hoe je de gedichten moet interpreteren, want af en toe geeft hij ook een kleine uitleg als het onduidelijk kan zijn. Dit is een leuke toevoeging aan de al geweldige gedichtenbundel Grappig jammer

Concluderend, het boek bevat interessante gedichten met veel diversiteit. Meer variatie kan je niet krijgen en dat maakt Grappig jammer zo speciaal. Iedereen kan hier een stukje voor zichzelf vinden, maar het kan ook zijn dat er een aantal gedichten zijn die je minder vindt. Dat neemt niets weg van de geweldige creativiteit die in dit boekje is gestoken. Ik raad dit boek voor iedereen aan! Het is een must have.

Recensie: Grappig jammer - Tim Hofman

Grappig jammer

1  2  3  4  5

Er was gelukkig nog genoeg om over te schrijven na zijn eerste bundel Gedichten van de broer van Roos. Tims nieuwe bundel Grappig jammer staat vol met werk over leven en dood, (mislukte) relaties, seks, religie en de maatschappij: thema's die ook in zijn generatie de hoofdrol spelen. Zijn schrijfstijl is luchtig, maar schuwt niet om je mee de diepte in te trekken. Een boek met grappen, innemende persoonlijke anekdotes en taaltechnische vernuftigheden.