Generatie nu - Lauren Sharkey RECENSIE

Recensie: Generatie nu - Lauren Sharkey

Generatie nu is een bundel van maar liefst 52 inspirerende jonge vrouwen die nú het verschil maken. Lauren Sharkey heeft de rol op zich genomen om deze verhalen te bundelen. De jongste vrouw over wie je gaat lezen in dit boek is 9 (!) jaar, de oudste is 22 jaar. Wat hebben alle 52 vrouwen met elkaar gemeen? Zij laten hun stem overal ter wereld horen en vechten voor waar zij in geloven.

Lauren Sharkey is een journaliste. Al enige tijd houdt zij zich bezig met maatschappelijke problemen en vrouwenrechten. Haar doel met dit boek is laten zien aan de wereld welke vrouwelijke rolmodellen er allemaal zijn en ze een welverdiende plek in de schijnwerpers geven. In deze missie is ze geslaagd! De media – boeken, films, series en overige media – laten vrouwen vaak op een stereotype manier zien. Generatie nu brengt hier verandering in en laat zien dat iedereen het verschil kan maken – groot of klein.

Zoals gezegd kent het boek 52 verhalen. Ieder verhaal bestaat uit een korte beschrijving van waarom deze vrouw een rolmodel is. Vervolgens komt de vrouw zelf aan het woord. Ieder hoofdstukje is kort en krachtig en beslaat ongeveer 5 pagina’s. De schrijfstijl is luchtig en voelt aan als een artikel in een krant of tijdschrift. De verhalen worden ondersteund met mooi in beeld gebrachte quotes en illustraties van Manjit Thapp. In het boek is een voorwoord, inleiding, dankwoord en bronnenlijst te vinden. De 52 vrouwen zijn ingedeeld in zes hoofdstukken. Zo lees je over verschillende thema’s, namelijk: feminisme en gelijkheid, diversiteit, milieu, politiek en sociale rechtvaardigheid, LGBTQ+ en wetenschap, technologie, techniek en wiskunde.

Het doel van het boek is jong en oud informeren en inspireren. En wow, dat is ontzettend goed gelukt! Af en toe laat dit boek je achter met een schuldgevoel, want je vraagt je toch af waarom jij op je 10e alleen maar buiten aan het spelen was, terwijl de 10-jarige Nederlandse Lily op deze leeftijd Lilly’s Plastic Pickup heeft opgericht. De verhalen zijn met name inspirerend omdat ze vaak klein beginnen in hun eigen woonwijk, stad of dorp. Leuk aan dit boek is dat de bronnenlijst vooral bestaat uit accounts van Twitter, Facebook, Instagram of YouTube. Het nodigt de lezer uit om deze 52 vrouwen te gaan volgen en zich verder te verdiepen.

Dit boek is een aanrader voor iedereen die interesse heeft in maatschappelijke thema’s of die op zoek is naar vrouwelijke rolmodellen. Het boek van Lauren Sharkey is uitermate geschikt om op een boekenlijst te zetten in het basis- voortgezet en middelbaar onderwijs, zoals voor burgerschap, maatschappijleer of Nederlands. Dat het boek Generatie nu is gemaakt is ontzettend bijzonder, maar nu is het aan ons om het te lezen en te gaan verspreiden.

Recensie: Generatie nu - Lauren Sharkey

Generatie Nu

1  2  3  4  5

Overal ter wereld staan jonge vrouwen op die hun stem willen laten horen en vechten voor waar zij in geloven. Voor dit inspirerende boek verzamelde Lauren Sharkey de verhalen van 52 jonge activisten die zich inzetten voor een betere wereld. Sommigen van hen zijn actief op het gebied van emancipatie en gelijke rechten voor iedereen, anderen houden zich bezig met onderwerpen als politiek, wetenschap en het milieu. Of het nu gaat om socialmediacampagnes of levensreddende apps, hun geweldige ideeën veranderen stuk voor stuk de wereld zoals wij die kennen.