Gezondheid! - Lévi Weemoedt RECENSIE

Recensie: Gezondheid! - Lévi Weemoedt

Veel aspecten van het hedendaagse leven, maar ook geschiedkundige feiten komen aan bod in deze gedichtenbundel van Lévi Weemoedt en dat op een kenmerkende grappige, galspuwende manier. Het vrouwelijke geslacht, de oorlog, de zorg, het mooie Drenthe en zoveel meer komt aan bod in de versjes. Er is absoluut voor ieder wat wils!

Lévi Weemoedt gaat weer volop voor sarcasme en humoristische zwartgalligheid. Hij ziet het leven voornamelijk somber in als je zijn toon in Gezondheid! moet geloven. Toch schuilen er tussen de regels door ook andere gevoelens, maar die zijn niet altijd makkelijk te benoemen. Wat moet je anders denken als lezer, bij een gedicht over de dood en het verlanger ernaar, dan dat het wel sarcastisch bedoeld moet zijn?

Gezondheid! voelt niet zwaarmoedig aan en dat komt voornamelijk door de stijl van Weemoedt. Hij slaagt erin om een soort vrolijkheid op te wekken tijdens het lezen. Je hebt daardoor ook steeds zin om het volgende versje te gaan lezen en voor je het weet heb je ze allemaal gehad. Dan is het zelfs erg leuk om de meeste gedichten nóg een keer te lezen. Af en toe zit er een bladzijde tussen waarbij de clou niet helemaal duidelijk is en dat is meestal te wijten aan te weinig voorkennis om het specifieke van de grap te vatten. Dat voelt wel als een kleine teleurstelling, want tijdens het lezen van de regels ben je vol verwachting en kijk je uit naar het moment waarop je kan gaan gniffelen. Bij het uitblijven daarvan, voel je je toch een beetje bedonderd.

Het ritme, de opmaak en de lengte is verschillend van gedicht tot gedicht en dat geeft veel afwisseling tijdens het lezen. Mede hierdoor is elke bladzijde weer een kleine ontdekkingstocht. Het enige minpunt dat er aan vasthangt, is dat de uniformiteit eronder lijdt. Dit kan niet als een nadeel ervaren worden, maar eerder als een voorbeeld dat je ook in verschillende vormen éénzelfde gevoel kan waarborgen. Een kunst die Weemoedt in Gezondheid! op een grandioze wijze tentoon spreidt.

Lévi Weemoedt brengt de lezer aan het lachen in Gezondheid!. Niet door uitbundige humor, maar door het spotten met riskante onderwerpen. De dood, het huwelijk; het kunnen prima bronnen van inspiratie zijn, maar ergens voelt het ook een beetje fout aan. Weemoedt voelt dat ook aan, maar doet er gewoon een schepje bovenop. Je kan hem moeilijk erg serieus nemen, maar toch stipt hij wel enkele pijnpunten aan en schuilt er diep van binnen ook een kern van waarheid in zijn woorden. Luchtig en krachtig in een mooie mix.

Recensie: Gezondheid! - Lévi Weemoedt

Gezondheid!

1  2  3  4  5

Mijn hoofdpijn is verdwenen,
    mijn borstkas voelt weer schoon.
    Korstmos groeit op mijn schenen
    sinds ik in Drenthe woon.

Sinds Lévi Weemoedt het treurige Vlaardingen heeft verlaten, lacht het geluk hem toe. Maar de mens kan dan wel een nieuwe omgeving opzoeken, zijn ziel verhuist mee.

Goddank, want ook in de veengebieden en op de Hondsrug blijft de vrolijke wanhoop uit Weemoedts aderen stromen. Wie eenmaal heeft doorgeleerd in het pessimisme komt daar niet zomaar van af.

In deze eerste nieuwe verzenbundel na Met enige vertraging heeft Lévi Weemoedt de oude kluizenaar in zichzelf hervonden. Maar dat kluizenaarschap belemmert hem niet om oog te hebben voor alle gekkigheid van deze tijd – en die belachelijk te maken.

Aan mijn therapeut te horen
    zit mijn bril
    tussen mijn oren