48 uur - James Patterson RECENSIE

Recensie: 48 uur - James Patterson

Wanneer Amy Cornwall thuiskomt merkt ze bij het openen van de voordeur al dat er iets aan de hand is. Na een zoektocht in het huis naar haar man en dochter, ziet ze op de tafel in de keuken een onbekende telefoon liggen. Als ze gebeld wordt op die telefoon, krijgt ze een deadline van 48 uur om haar gezin te redden. Ze moet in ruil daarvoor een gevangene vinden en bevrijden. Als dit niet lukt, zullen haar man en tienjarige dochter het niet overleven.

James Patterson, o.a. bekend van de ‘Alex Cross serie’, heeft een spannend verhaal geschreven. 48 uur is een race tegen de klok, waarin veel gebeurt. De hoofdpersoon maakt veel mee, maar houdt haar hoofd koel ondanks de heftige gebeurtenissen. Ze wordt als een sterke persoonlijkheid neergezet, waardoor je gelooft in een goed einde. Echter gebeuren er zoveel nare dingen en wordt ze van verschillende kanten tegengewerkt, waardoor het nog maar de vraag is of ze de deadline gaat halen.

James Patterson weet de aandacht van begin tot eind goed vast te houden. Hij heeft een prettige schrijfstijl, waardoor je veel informatie krijgt over de omgeving en personages. Je krijgt daardoor een goed beeld van wat er zich afspeelt. Je leeft dan ook makkelijk met de hoofdpersonen mee. Ook is er voor een verrassend einde gezorgd, waardoor je niet het gevoel hebt dat alles voor de hand ligt.

48 uur is een heerlijk boek om snel uit te lezen. De korte hoofdstukken zijn prettig, waardoor je makkelijk 'nog even' een hoofdstuk verder leest. De spanning voert continu de boventoon, wat je ook aan het lezen houdt.

Het verhaal heeft inhoud, waardoor je niet alleen de tijdsdruk van 48 uur ervaart, maar ook duidelijk krijgt waarom de gezinsleden zijn ontvoert en op welke manier dit gedaan is.

Het is goed voor te stellen dat Amy Cornwall er alles aan zal doen om haar gezin te bevrijden uit de handen van hun ontvoerders. In 48 uur is dan ook alles geoorloofd. Het is echter wel geloofwaardig geschreven, wat de spanning er in houdt. Pas op het eind is duidelijk of ze het gaat halen en of daarmee alles opgelost is.

James Patterson heeft met 48 uur weer een spannende thriller geschreven. De lezer is van begin tot eind geboeid en leeft erg mee met de hoofdpersoon. In het verhaal weet je niet precies wie je kunt vertrouwen en wie Amy Cornwall zal vertrouwen. Pas op het einde weet zij wie er aan haar kant stond. De lezer heeft dit al eerder in de gaten. Je zit daarom soms op het puntje van je stoel omdat je vindt dat ze iemand niet moet vertrouwen of juist wel. Hierdoor wordt het verhaal nog sprekender. Je zou haar bijna wel toe willen schreeuwen: 'vertrouw die persoon niet' of 'laat die persoon je helpen'. De spanning blijft er tot het eind goed in.

Recensie: 48 uur – James Patterson

48 uur

1  2  3  4  5

Als Amerikaans inlichtingenofficier heeft Amy Cornwall al het nodige meegemaakt. Maar wat ze op een dag aantreft bij thuiskomst doet zelfs haar verstijven. Het huis is leeg, geen stemmen van haar dochter of man, geen geuren van een wachtende maaltijd. Slechts een onbekende telefoon op de eettafel, via welke ze een vreselijk ultimatum doorkrijgt. Binnen 48 uur moet ze een naamloze gevangene vinden en bevrijden. Lukt dit haar niet, dan zal haar gezin het niet overleven.