Hazels Spreuk - Marte Jongbloed RECENSIE

Recensie: Hazels Spreuk - Marte Jongbloed

Hazels Spreuk van Marte Jongbloed is het tweede deel van de trilogie Heksenspiegel en het vervolg op Hazels Pentakel.

In het vorige deel is de inmiddels 18 jarige Hazel erachter gekomen dat haar ouders Arthur en Raisa zeer kundige heksen zijn. Ze werden bedreigd en zijn in het buitenland ondergedoken. Hazel hebben ze willen beschermen door een ‘vergeetspreuk’ over haar uit te spreken. Ze woont bij haar oom Alfons. In Hazels Spreuk is de vergeetspreuk opgeheven en oom Alfons is niet langer vervloekt. Hazel kan verder studeren op de kunstacademie en parttime werken in de winkel van Prosper. Nu Hazel weet dat ze zelf een heks is, heeft ze de leiding over haar coven op zich genomen nadat Eda hen verraden heeft. De slechte groep heksen zit echter nog steeds achter Hazel aan. Ze willen de ouders van Hazel in de val lokken door Hazel als lokmiddel te gebruiken.

Bij het vorige boek was het plot al heel mager en helaas maakt ook Hazels Spreuk het niet echt beter. Nog steeds moet Hazel beschermd worden tegen de slechte coven van Noctiswoman en nog steeds krijgt de lezer weer een overvloed aan spreuken en rituelen te lezen, terwijl het verhaal toch een beetje blijft hangen.

Ook Hazels Spreuk is door Marte Jongbloed geschreven als een YA-boek, maar het verhaal is meer geschikt voor een jongere doelgroep. Jongere kinderen zullen niet zo gauw vraagtekens zetten bij sommige dingen. Het plot is namelijk heel oppervlakkig. Als er je dieper op in gaat komen hiaten naar boven. In Hazels Pentakel bleek het uiteindelijk om geld te draaien. Noctiswoman, alias Eda, verkocht spreuken uit het Boek der Schaduwen via internet. De slechte heksen zouden uit zijn op meer macht, maar in de verhalen van Hazels Pentakel en Hazels Spreuk wordt wel duidelijk gemaakt dat er geen hocus pocus magie aan te pas komt, maar dat er gebruik wordt gemaakt van natuurkracht of energie en kruiden en dergelijke, dus in welk opzicht willen ze dan meer macht hebben? Als ze uit zijn op de spreuken van Hazels ouders en als Hazels ouders zo machtig zijn, waarom zijn ze dan ondergedoken, hebben ze hun dochter alleen gelaten en waarom ´vechten´ ze dan niet terug?

Echt duidelijk wordt het mysterie van de verdwenen ouders van Hazel wederom niet. De coven van Hazel komt in contact met nieuwe mensen en ze proberen door te dringen in de gelederen van de vijanden. De tegenstanders proberen nog steeds Hazel in de val te lokken, net als in het vorige boek en ze zijn nog steeds uit op de kennis van Hazels ouders. Ook Hazels Spreuk draait weer om de bescherming van Hazel en haar verbergen op een veilige plek. Wederom geen echte actie dus. Pas op het einde als Hazel zich weer laat overrompelen net als in het vorige boek, zien we wat meer gebeuren dan alleen de zweverige rituelen en heen en weer gepraat.

Marte Jongbloed heeft echter nog altijd die prettige schrijfstijl en je leest ook dit boek heel snel uit. Echter ook Hazels Spreuk is meer geschikt voor meisjes rond de 12 – 13 jaar, die het leuk vinden om over moderne heksen te lezen. Maar wat betreft spanning en sensatie valt het een beetje tegen voor een oudere doelgroep. Ik houd het daarom op 3 hartjes voor Marte Jongbloeds Hazels Spreuk.

Heksenspiegel 2 - Hazels spreuk

1  2  3  4  5

Hazels spreuk van Marte Jongbloed is het tweede deel van de Heksenspiegel-trilogie, waarin een jonge vrouw alles op alles moet zetten om niet in de handen te vallen van een groep zwarte heksen.

Hazel woont weer bij haar oom en volgt een vooropleiding voor de kunstacademie. Ze voelt zich nu helemaal thuis bij haar coven, een heksengroep. Inmiddels kan ze zich weer alles herinneren van wat ze van haar ouders, twee invloedrijke heksen, heeft geleerd. Ze mist haar vader en moeder nu meer dan ooit. Ze zitten ondergedoken omdat ze een strijd voeren met heksen die zwarte magie beoefenen en uit zijn op meer macht. Dan krijgt Hazel een teken van leven van haar ouders: ze willen haar in het geheim ontmoeten. Zonder haar coven in te lichten gaat Hazel naar de afgesproken plek. Maar dan gaat alles mis…