Kerstmis in het Duincafé - Debbie Johnson RECENSIE

Recensie: Kerstmis in het Duincafé - Debbie Johnson

In de decembermaand wordt Becca Fletcher gedwongen haar zus op te zoeken in diens nieuwe woonplaats. Het ergste daaraan? Het vieren van Kerstmis. Na het afzweren van drugs, drank en onenightstands vermijdt ze zo veel mogelijk dingen die haar pijn kunnen doen. Zoals mensen om haar heen die van haar houden. Of een knappe man die met haar flirt. Of Kerstmis. En laat dat nou allemaal op haar te wachten staan in het Duincafé…

In dit (prima zelfstandig te lezen) tweede deel van Johnsons serie Duincafé kom je in aanraking met de fantastische Becca. Ze heeft veel problemen die ze in de loop der tijd heeft geprobeerd op te lossen door zich af te zonderen van het echte leven. Ze is open over het bengeltje dat ze altijd is geweest en hoe moeilijk ze het haar familie - en zichzelf - door de jaren heen heeft gemaakt. Haar zoektocht naar zichzelf en naar hoe ze haar leven moet leiden geeft een diepgang die de geweldigheid van Kerstmis in het Duincafé naar het volgende level brengt.

Stukje bij beetje leer je haar beter kennen, gaat ze een proces door waarin jij (en zij) haar problemen beter leert snappen en ontvouwen de relaties zich die ze met de mensen om haar heen heeft en opbouwt. Dit alles verweeft zich mooi met de rest van het verhaal en draagt bij aan de goede opbouw van het boek. Johnson gebruikt haar geweldige schrijfstijl om je soepel door het verhaal heen te brengen en deze een speelsheid te geven die de pure echtheid van het verhaal niet afvalt.

De kerstsfeer is constant aanwezig en creëert een heerlijke sfeer, maar voelt niet verstikkend aan. Je zal maximaal stikken van het lachen om de hilariteit die Johnson op elke bladzijde van Kerstmis in het Duincafé heeft verwerkt. Deze humor en originaliteit zit hem in de metaforen en vergelijkingen die verwikkeld zijn in de beschrijvingen van de omgeving ('de zon is van een opvallende tint geel, alsof er citroenlimonade uit de lucht wordt geschonken.'), maar vind je ook terug in de grappen en speelsheid die de karakters met zich meedragen. En daarbij kan je echt niet anders dan gniffelen om Becca’s heerlijke kersthaat.

Het meest fantastische van Kerstmis in het Duincafé is wel de perfecte balans die Johnson heeft weten te vangen in de elementen van het boek. Er is een helend proces zonder clichés, echtheid zonder de sfeer te verpesten en perfecte personages die hun fouten niet proberen te maskeren. Als je al niet verliefd werd op de prachtige kaft van het boek, word je dat wel op de binnenkant.

De personages, humor, kerstsfeer en verhaallijn maken Kerstmis in het Duincafé een heerlijk boek, fantastisch om te lezen in december, maar ook onweerstaanbaar tijdens de andere elf maanden. Dit warme bad van een verhaal zal je omhullen en niet meer loslaten.

Duincafé 2 - Kerstmis in het Duincafé

1  2  3  4  5

In het Duincafé, gelegen op een winderige heuvel, wordt het heerlijkste eten geserveerd, zoals versgebakken broden, overvloedige salades en verrukkelijke cupcakes. Voor zowel toeristen als dorpelingen is het rommelige café met uitzicht op het strand een fijne plek vol vrolijkheid, gezelschap en geborgenheid. In het Duincafé is iedereen altijd hartelijk welkom!

Becca Fletcher heeft altijd een hekel gehad aan kerst, maar dit jaar ontkomt ze er niet aan. Haar zus Laura heeft haar namelijk uitgenodigd om de feestdagen met haar gezin in het Duincafé door te brengen. Becca's verwachtingen? Lauwwarme chocolademelk en een marathon van flauwe kerstfilms. Maar wat Becca niet weet, is dat het Duincafé een heel bijzondere plek is. Een plek waar gebroken harten kunnen helen, nieuwe liefdes ontstaan en waar kerstwonderen echt gebeuren, zelfs bij Becca.