Gevaarlijke vriendschap - Katja Brandis RECENSIE

Recensie: Gevaarlijke vriendschap - Katja Brandis

Carag leeft niet als een normale 13 jarige, maar als een woodwalker. Hij heeft namelijk twee gedaantes, eentje als mens en eentje als dier. Zo heeft Carag de eerste 13 jaar van zijn leven met zijn familie als puma in de bergen geleefd. Maar toen besloot hij dat hij liever als mens door het leven wilde. Hij zit op een speciale school met allemaal woodwalkers: Clearwater High. Zodra ze op leerexpeditie mogen gaat het echter fout. Probeert zijn voormalige mentor Andrew Milling hem te wreken? En wie kan hij nog vertrouwen?

Gevaarlijke vriendschap van Katja Brandis is het tweede deel in de spannende serie over Woodwalkers. Woodwalkers zijn mensen die allemaal twee gedaantes hebben, maar iedereen is een ander dier. Als lezer merk je heel goed dat Gevaarlijke vriendschap het tweede deel in een serie is, omdat je best veel informatie mist als je deel één niet hebt gelezen. Zo weet je niet wat er tussen Andrew Milling en Carag heeft plaatsgevonden en weet je ook niet hoe Carag zijn familie uit het oog is verloren.

Het begin van het verhaal is lastig te begrijpen. Gevaarlijke vriendschap begint namelijk met een flashback, maar dit is niet heel duidelijk aangegeven. Als je deel één dan ook al niet gelezen hebt, is het helemaal lastig om te snappen waar je in het verhaal zit. Maar niet alleen door de verwarrende verhaallijn is het verhaal soms lastig te begrijpen. Er worden namelijk ook moeilijke woorden gebruikt, zoals escorteren, fysica en blikken van verstandhouding. Dit is geen typisch taalgebruik voor kinderen vanaf tien jaar.

Bovendien heeft de lezer ook best veel fantasie nodig om deze gezellige beestenboel van woodwalkers voor te kunnen stellen. Een eekhoorn op een puma die aangevallen wordt door een grizzlybeer zijn natuurlijk niet erg voor de hand liggende scenes. Daar staat natuurlijk wel tegenover dat Gevaarlijke vriendschap een uniek boek is. Dit gekke gezelschap van verschillende dieren zorgt voor heel grappige situaties. Stel je eens voor dat een eekhoorn met ADHD en een lompe bizon je beste vrienden zijn!

In het verhaal van Gevaarlijke vriendschap wordt Katja Brandis bijgestaan met allerlei prachtige illustraties. Dit helpt de lezer een voorstelling te maken van het verhaal. Ook ontbreekt het verhaal niet aan spanning, waardoor je het boek wel moet uitlezen!

Voor iedere tiener die niet te veel moeite heeft met lastige woorden en wel houdt van een beetje avontuur en spanning onder gekke omstandigheden is Gevaarlijke vriendschap van Katja Brandis het boek dat je zoekt. Het verhaal is niet voorspelbaar en de bijbehorende illustraties zijn prachtig. En als je al deze gekkigheid een beetje wegdenkt, gaat het eigenlijk gewoon over een dertienjarig jongetje dat samen met zijn vrienden het avontuur tegemoet gaat.

Woodwalkers 2 - Gevaarlijke vriendschap

1  2  3  4  5

Het tweede boek van de spannende reeks "Woodwalkers', over buitenbeentjes die half mens, half dier zijn. Voor lezers vanaf 10 jaar.
    Het nieuwe schooljaar is begonnen op Clearwater High. Samen met zijn vrienden stort Carag zich enthousiast in de eerste leer expedities. Maar niet iedereen is blij met de activiteiten van de jonge poemawoodwalker. Zijn vroegere mentor, de machtige Andrew Milling, wil zich wreken. Carag voelt zich dan ook de hele tijd achtervolgd en bekeken. Waarschijnlijk loopt er zelfs in het internaat voor woodwalkers een spion rond. Wanneer de situatie gevaarlijk wordt, krijgt Carag steun uit onverwachte hoek: Tikaani de wolvin komt hem te hulp. Maar kan een poema een wolvin wel vertrouwen?