Het vreemde verhaal van dr. Jekyll en meneer Hyde - Robert Louis Stevenson RECENSIE

Recensie: Het vreemde verhaal van dr. Jekyll en meneer Hyde - Robert Louis Stevenson

Dokter Jekyll is erg geïnteresseerd in hoe de mens in elkaar zit. Hij is een gerespecteerde man, maar stiekem wil hij ook weleens iets slechts doen; iets wat niet mag, of wat men niet zal waarderen van een gerespecteerd man. Hij vindt een manier om zijn slechte kant de vrije loop te laten gaan, maar zijn omgeving begrijpt het niet. Want wie is die vreemde en duistere Henry Hyde? En wat heeft hij met het vreemde gedrag van Jekyll te maken?

Het vreemde verhaal van dokter Jekyll en meneer Hyde: een echte wereldklassieker. In deze versie van Blossom Books maakt de jeugd kennis met een van de grootste verhalen aller tijden. Het verhaal van Robert Louis Stevenson is iets moderner gemaakt door Bies van Ede, maar blijft dicht bij het originele verhaal. Dit is de derde werelklassieker die naar de hedendaagse tijd is vertaald: Romeo en Juliet en Frankenstein zijn al eerder opnieuw uitgebracht. Het is toegankelijker gemaakt voor jongeren, zodat ze oude verhalen leren kennen en sneller op zullen pakken. Hierdoor is het een dun boekje en ben je er zo doorheen. Ook zitten er een aantal afbeeldingen in Het vreemde verhaal van dr. Jekyll en meneer Hyde. Dat maakt het aantrekkelijker voor de jeugd.

Het verhaal is al oud en best angstaanjagend als je erover nadenkt. Monsters zijn eng omdat ze enge eigenschappen hebben, maar ze doen enkel wat bij ze past. Zo verwacht je van een draak dat hij vuur spuugt en dat zal hij dan ook doen. Maar een mens is niet te voorspellen; een mens kiest zelf hoe hij reageert, en in het geval van iets ernstigs of boosaardigs is dat vele malen enger dan een draak die vuur spuugt! Wanneer een mens iemand vermoordt, is dat veel heftiger dan wanneer een dier dat doet. Zo wordt de duistere Hyde gekenmerkt; hij is eng en vreselijk, iedereen vreest hem! Dat maakt het verhaal spannend en maakt je ook nieuwsgierig naar hoe het verder gaat.

Het vreemde verhaal van dr. Jekyll en meneer Hyde is een klassieker die je zeker gelezen moet hebben. Of het nu de originele versie van Robert Louis Stevenson of deze beknopte en gemoderniseerde editie is; iedereen zou dit verhaal moeten kennen!

Het vreemde verhaal van dr. Jekyll & meneer Hyde

1  2  3  4  5

In dit verhaal neemt dokter Utterson je mee in het vreemde verhaal van zijn goede vriend dokter Jekyll. De alom gerespecteerde arts doet zijn best voor de maatschappij en heeft veel aanzien. Maar hij heeft ook een duistere kant. En als hij een drankje ontdekt waardoor hij zijn goede en kwade kant van elkaar kan scheiden, heeft dat gevolgen die hij nooit had kunnen overzien.