De lange weg naar huis - Joanne Bischof RECENSIE

Recensie: De lange weg naar huis - Joanne Bischof

Aven is getrouwd met de dove Thor en samen zijn ze in verwachting van hun eerste kindje. Maar hoe gelukkig ze daar ook mee zijn, ze worden nog altijd achtervolgd met de herinneringen aan die ene avond van vier jaar geleden. Thors jongste broer en rivaal Haakon heeft hiermee het vertrouwen van Aven beschaamd en is vervolgens weggevlucht.

Vier jaar heeft Haakon op zee in het buitenland doorgebracht, waar hij de liefde van zijn leven ontmoet. Maar zelfs zijn liefde voor een Noorse vrouw kan zijn spijt niet wegnemen. Haakon besluit terug te keren naar Blackbird Mountain om de band met zijn familie te herstellen. Hij had op geen beter moment thuis kunnen komen. De vete tussen de familie Norgaard en Sorrel is weer opgerakeld en lijkt tot een ware oorlog te escaleren. En dan blijkt Thor ook nog eens ernstig ziek te zijn. Zijn familie heeft Haakon nu heel hard nodig, of is het andersom?

De lange weg naar huis van Joanne Bischof gaat over het geloof, liefde en vergeving. Het boek is een vervolg op de zoete geur van apelcider, maar de boeken zijn ook goed los van elkaar te lezen. Leuk feitje: het had weinig gescheeld of De lange weg naar huis had niet bestaan. Tijdens het schrijven van de zoete geur van apelcider stonden er namelijk een paar dingen vast voor de schrijfster: Thor zou van Aven houden. Haakon zou denken dat hij van Aven hield. En aan het einde van het boek zou Haakon sterven. Maar tijdens het schrijven van het boek keek Haakon haar recht in de ogen en vroeg om een tweede kans. En zo geschiedde. Joanne Bischof heeft haar verhaal aangepast en zo werd het tweede deel, De lange weg naar huis, geboren.

Met haar roman neemt Joanne Bischof je mee terug naar de 19e eeuw en word je voor even uit de moderne wereld gerukt. De romantiek spat er in het boek vanaf en zo ervaar je als lezer wat onvoorwaardelijke liefde is.

In De lange weg naar huis krijg je een kijkje in het leven van de dove Thor. Hij hoort de wereld door middel van kleuren, vormen, schaduw en licht. Thor kan de hoop van zijn hart uiten door middel van zijn handen of gezichtsuitdrukkingen die zo indringend zijn dat ze verder gaan dan woorden. De schrijfster heeft hiermee een prachtig personage neergezet dat je doet verwonderen over zijn wereld en manier van communiceren in een tijd dat er nog geen gebarentaal was.

Aven houdt van Thor ondanks dat hij doof is. Het is prachtig om te lezen hoe Aven achter Thor staat in alles wat hij doet. Het is een krachtige vrouw die ondanks haar zwangerschap en het feit dat Thor zo ziek is, alles voor hem doet. De liefde tussen Aven en Thor spat er in het boek vanaf!

Haakon heeft 4 jaar geleden het vertrouwen beschaamd van Aven en zijn familie, doordat hij iets heeft gedaan dat niet door de beugel kon. Na vier jaar op zee keert hij weer terug. Eigenlijk kom je vanuit zijn personage tot de volgende boodschap. Je kan iemand wel vergeven, maar iemand opnieuw kunnen leren vertrouwen heeft tijd nodig. Het is bewonderenswaardig hoe hij als personage om gaat met de dingen. Daar kunnen wij mensen veel van leren!

Helaas komt het verhaal traag op gang. Pas na ¾ van het boek begint het verhaal echt te lopen. Wanneer alles samenkomt is het plot enigszins verrassend, maar helaas wel van korte duur. Daarnaast had ik meer verwacht van de vete tussen de familie Norgaard en Sorrel. Het boek gaat voornamelijk over de ziekte van Thor en het herstellen van de familieband na de terugkomst van Haakon.

Joanne Bischof schrijft erg gedetailleerd. Hierdoor kan je je als lezer een goede voorstelling maken van Blackbird Mountain, de personages en hoe de mensen in de 19e hebben geleefd. Dit is erg knap gedaan, want je waant jezelf even in de 19e eeuw. Het boek kent diepgang, maar is soms wel langdradig, omdat het boek zo gedetailleerd is.

De lange weg naar huis van Joanne Bischof is een mooi boek dat gaat over geloof, liefde en vergeving. Je krijgt een uniek kijkje in het leven van Thor en de manier waarop hij de wereld ervaart als dove man. Door de manier waarop het boek is geschreven waan je je even in de 19e eeuw. Het boek is het lezen waard.

De lange weg naar huis

1  2  3  4  5

In "De lange weg naar huis' van Joanne Bischof keert Haakon Norgaard na vier jaar terug naar degene die hij zo gekwetst heeft.

Vier jaar eerder vluchtte Haakon naar zee, nadat hij het vertrouwen had beschaamd van de vrouw naar wiens waardering hij juist het meest verlangde. Intussen heeft hij opnieuw de liefde leren kennen. Maar wat er jaren eerder is gebeurd, blijft aan hem knagen. Met lood in zijn schoenen keert hij terug naar huis, om te ontdekken dat zijn dove broer Thor hem nu harder nodig heeft dan ooit.