Bloedlink - Lena de Coninck RECENSIE

Recensie: Bloedlink - Lena de Coninck

Mira heeft het zwaar sinds haar vader zelfmoord pleegde. Wanneer ze in het ziekenhuis de knappe, maar seropositieve Alex tegen het lijf loopt verandert haar wereld. Ze is stapelverliefd en dat is wederzijds. Toch maakt zijn ziekte het niet makkelijk, want ze wil niet nog eens een verlies meemaken. Mira stort zich volledig op Alex, maar tegelijkertijd moet ze voorzichtig zijn om zichzelf niet te verliezen. Daar komt bij dat niet iedereen begrip heeft voor de relatie en de strijd die Alex voert.

Lena De Coninck heeft met Bloedlink een interessant young adult boek neergezet. De personages maken bijzondere ontwikkelingen door en maken situaties mee die niet iedere tiener meemaakt. Het leven van de zestienjarige Mira is sinds het overlijden van haar vader dan ook niet zoals die van andere leeftijdsgenoten. Lena de Conincnk weet dit dan ook goed op papier te zetten en in combinatie met haar fijne schrijfstijl leer je de personages binnen no time goed kennen. Dit is dus goed uitgewerkt en hier is over nagedacht.

De verhaallijn zelf is niet ingewikkeld, maar het is soms niet makkelijk om hier doorheen te komen. Dat komt omdat het verhaal soms wat langdradig is en sommige dingen lopen niet goed in elkaar over. Dit hoeft niet storend te zijn, maar is zonde omdat de thema’s in het verhaal erg interessant zijn en de personages goed zijn uitgewerkt. Daarnaast leg je hierdoor sneller het boek even aan de kant, ik moet dan ook zeggen dat dit niet een geval was van 'in een adem uitlezen'.

Bloedlink is de derde roman van Lena de Coninck en is, al met al, een heel interessant en mooi young adult boek. Je ziet de personages echt een groei doormaken in hun leven en ontwikkeling en de thema’s die worden besproken lees je niet doorgaans in elke young adult. Leven met een ernstige ziekte, de dood, rouw, vriendschap en liefde zijn dan ook de belangrijkste thema’s die hierin voorkomen. Als tiener kan dit dan ook leerzaam zijn, maar buiten dat is het ook een boek waar je erg in mee kan leven. De vlotte schrijfstijl van de Coninck zorgt ervoor dat alles goed samensmelt en ondanks dat het soms wat lastig is om doorheen te komen, zit het verhaal goed in elkaar. Voor tieners zou ik dit boek zeker aanraden. Daarom krijgt bloedlink van mij 4 hartjes!

Recensie: Bloedlink - Lena de Coninck

Bloedlink

1  2  3  4  5

Een harde coming-of-ageroman over moeilijk een soms gevaarlijke keuzes. Voor young adults .
    Sinds haar vader zelfmoord pleegde, heeft Mira het zwaar. Ze blijft hem zoeken in de gangen van het ziekenhuis, waar ze op een dag de knappe, maar seropositieve Alex tegen het lijf loopt. Het is liefde op het eerste gezicht. Twijfelend
    of ze nog een verlies aankan, stort Mira zich op hem, maar ze moet voorzichtig zijn om zichzelf niet te verliezen. En ondertussen toont niet iedereen begrip voor de strijd die Alex voert …