500 koolhydraatarme gerechten - Deborah Gray RECENSIE

Recensie: 500 koolhydraatarme gerechten - Deborah Gray

Als je meedoet met de hype 'intermitted fasting' of het keto dieet heb je met dit gerechtenboekje een topper te pakken. Het boek bevat namelijk veel caloriearme recepten die eigenlijk in elk dieet wel thuis horen. De naam van het kookboek is wel wat aan de misleidende kant, want het geeft aan dat het 500 koolhydraatarme recepten zijn, maar als je de recepten bekijkt blijken het toch wel veel recepten te zijn met meer dan 20 gram koolhydraten. De titel had wat mij betreft gewoon 500 caloriearme gerechten moeten zijn.

In 500 koolhydraatarme gerechten van Deborah Grey kun je voor elk moment van de dag wel inspiratie opdoen. Er staan  ontbijtjes in zoals havermout of omelet variaties. Daarnaast kun je salades, soepen, snacks en complete avondmaaltijden terugvinden. Op de foto’s in het boek ziet alles er heerlijk uit, wat extra inspireert om verschillende dingen te gaan proberen.

Het is een klein handzaam boekje, wat wel verfrissend is als je dit vergelijkt met andere kookboeken. Door het kleine formaat is hij makkelijker in het gebruik dan veel grote boeken. De introductie is relatief kort en bijna elke pagina wordt benut met recepten en foto’s in plaats van extra informatie.

Het meest praktische aan 500 koolhydraatarme gerechten is dat je voor alle recepten in dit boek een ‘basis’  recept hebt en deze kunt wijzigen met 3 á 4 variaties per gerecht. Dit betekent dat je elk recept kunt aanpassen naar je eigen wensen. Dit werkt heel handig, want je kunt daardoor met een recept wat je lekker vindt meer proberen en experimenteren. Dit is helaas wel het tweede misleidende aan de titel, het zijn namelijk minder dan 500 compleet  verschillende recepten. Je varieert namelijk 3 of 4 keer met hetzelfde recept.

De focus in dit boek is vooral recepten zo laag mogelijk in calorieën te krijgen en daarvoor wordt vooral gesleuteld aan de portiegrootte van een recept. Hierdoor lijkt het op de foto’s redelijk veel, maar is het in werkelijkheid een stuk minder. Daarnaast wordt ook veel gebruik gemaakt van lightproducten om dit te realiseren. Mijn persoonlijke voorkeur gaat uit naar minder bewerkte producten en veel volume (en eiwitten) in maaltijden zodat je minder snel een hongerig gevoel krijgt.

Als jouw focus vooral afvallen is, ben je met dit boek(je) aan het juiste adres. Ben je al bezig met een dieet? Dan kan 500 koolhydraatarme gerechten je helpen meer handvatten te geven aan gevarieerd en lekker koken.

Paddenstoelen & pasta uit de oven

Naast speculaaskruiden en pompoen zijn paddenstoelen voor mij wel snel te vinden in echte herfst & winter gerechten. Ik heb daarom ook gekozen voor een recept met paddenstoelen. In dit recept moet 50 gram pasta worden toegevoegd, wat de koolhydraatinname van het recept verhoogd. Zelf vind ik dit geen probleem, want ik houd ontzettend van pasta. In een van de variaties is dit wel te vervangen door bloemkool, waardoor het wel een koolhydraatarm recept is.

Het lijstje met ingrediënten ziet er zeer lang uit, maar bestaat vooral uit dingen die in mijn voorraadkast wel staan zoals: olijfolie, rode ui, knoflook, gedroogde tijm, groente bouillon, peper & zout. Daardoor hoefde ik eigenlijk weinig te halen. Ook was het recept naar mijn idee makkelijk te maken en in 30 minuten klaar.  Ik vond het qua portie grootte wat aan de weinige kant, maar het bevatte dan ook maar 260 kcal per portie. De smaak was ook verassend goed door de mix van kruiden.

Zie hier het resultaat:

Havermout met zomerfruit

Ontbijtrecepten zien er in kookboeken en op instagram altijd verrukkelijk uit.  Zelf ben ik ook best een havermout fan en varieer ik vaak met kruiden, verschillende soorten plantaardige melk, fruit en noten. Dit boekje bevat ook een aantal variaties, die wat mij betreft niet de meest spraakmakende recepten zijn, waardoor iedereen havermout lekker gaat vinden. Dit recept is qua smaak niet echt bijzonder doordat je weinig kruiden en ingrediënten toevoegt aan de havermout. Je ziet in dit boek veel (ontbijt)recepten die makkelijk en snel te maken zijn, maar qua creativiteit mag er wat mij betreft nog wel een schepje boven op om dingen écht lekker te maken.

Je moet niet vallen over de titel van het boek als je deze wilt gaan kopen. Bij veel recepten worden namelijk redelijk wat koolhydraatrijke producten toegevoegd en het zijn minder dan 500 originele recepten. De recepten zijn vaak makkelijk te maken en geven je nieuwe inzichten en variaties op caloriearme recepten. Heb je behoefte aan een boek met volledige dagmenu’s of ben je opzoek naar een volledig koolhydraatarm (dieet)kookboek dan zou ik deze toch laten liggen. Wil je afvallen en heb je wat inspiratie nodig? Dan zou ik 500 koolhydraatarme gerechten zeker aanschaffen!

500 koolhydraatarme gerechten

1  2  3  4  5

500 koolhydraatarme gerechten bevat een uitgebreide verzameling ontbijten, snacks en hapjes, hoofd- en bijgerechten alsmede heerlijke desserts. Daarnaast bevat dit boek recepten om de klassieke koolhydraten te vervangen door groenten, zoals courgette spaghetti en bloemkoolrijst.