Nieuwjaar - Juli Zeh RECENSIE

Recensie: Nieuwjaar - Juli Zeh

Op Lanzarote wil Henning op nieuwjaarsdag een steile weg naar Fermés beklimmen. Terwijl hij tegen wind en helling vecht overdenkt hij zijn leven. Het lijkt allemaal op rolletjes te lopen, maar Henning wordt geteisterd door HET; de steeds erger wordende paniekaanvallen.

Wanneer Henning eindelijk aankomt in Fermés, beseft hij dat hij er eerder is geweest. De vorige keer dat hij hier was is er iets vreselijks gebeurd wat hij diep heeft weggestopt en wat hem al jaren achtervolgt.

Nieuwjaar is de twaalfde roman van de Duitse Juli Zeh. Dit boek zal je door de diepere laag in het verhaal niet snel loslaten. Een groot deel van het boek speelt zich af tijdens de fietstocht van Henning op nieuwjaarsdag. Terwijl hij de berg opfietst, overdenkt hij zijn leven en denkt hij terug aan de afgelopen dagen en komt hij voor zichzelf tot een aantal goede voornemens.

Henning is een herkenbare hoofdpersoon. Een betrokken vader in een geëmancipeerd gezin, maar ook een gehaaste man die veel over alles na kan denken. Henning en Theresa hebben twee kinderen, de opvoeding wordt fifty-fifty verdeeld. Vooral Henning vindt het erg belangrijk dat de balans klopt en dat alles goed functioneert. Het lijkt van buitenaf een perfect plaatje, maar is dit in werkelijkheid ook zo? Juli Zeh beschrijft de gedachten van Henning zo concreet, dat je je bijna voor kunt stellen hoe het is om hem te zijn. Dit zorgt er dan ook voor dat het een heel pakkend boek is.

Wanneer Henning de berg op is gefietst en aanklopt bij een witte villa, is hij er plotseling van overtuigd dat hij hier als kind eerder is geweest. Het daaropvolgende hoofdstuk wordt verteld vanuit het perspectief van jonge Henning, die wakker wordt in de villa en ontdekt dat hij en zijn 2-jarige zusje Luna alleen in de villa zijn. Door de geweldige weergave van de gedachten van de jonge Henning wil je niet meer stoppen met lezen en wil je weten hoe dit verhaal afloopt. Tijdens het lezen bedenk je voor jezelf al een aantal opties hoe het verhaal af kan lopen, de uiteindelijke afloop is niet een hele voor de hand liggende. Dit zorgt ervoor dat je door wil blijven lezen tot het einde.

De wisseling tussen het heden en het verleden tijdens de fietstocht en de hallucinaties van Henning zorgen dat je als lezer scherp blijft en continu nieuwsgierig blijft naar de verdere verloop van het verhaal.

Kortom, een boek met eigenlijk twee verschillende verhalen. Eén verhaal over de overspannen Henning en één over twee kinderen die alleen wakker worden in een huis. Een bijzonder boek, dat je niet snel meer weg kunt leggen!

Recensie: Nieuwjaar - Juli Zeh

Nieuwjaar

Juli Zeh

8 november 2019

ISBN 9789026346415
    Uitgever Ambo|Anthos
    176 pagina's

Ambo|Anthos

1  2  3  4  5

Nieuwjaar, de nieuwe roman van de Duitse bestsellerauteur Juli Zeh, is een moderne, indringende roman over de levenslange gevolgen van een kindertrauma.

Lanzarote, nieuwjaarsdag: Henning wil fietsend de steile weg naar Femés beklimmen. Zijn materiaal is slecht, de fiets trapt zwaar en hij heeft geen proviand mee. Terwijl hij tegen wind en helling vecht laat hij zijn leven de revue passeren. Ogenschijnlijk loopt alles op rolletjes: hij heeft twee gezonde kinderen en een goede baan. Met zijn vrouw Teresa vormt hij een modern ouderpaar: ze delen de zorg 50/50. Maar eigenlijk gaat het slecht met Henning. Hij is al tijden overbelast. Kostwinner, echtgenoot, vader – geen van de rollen lijkt hem op het lijf geschreven. Wanneer Henning uitgeput in Femés aankomt realiseert hij zich dat hij er eerder is geweest. Toen hij hier als kind was is er iets vreselijks gebeurd, iets wat hij diep heeft weggestopt. Iets wat hem blijkbaar al die jaren heeft achtervolgd. In Nieuwjaar van Juli Zeh mondt zijn perfecte familievakantie uit in een nachtmerrie.