Orsippus en de klas van meester Ollie - Kristine Groenhart RECENSIE

Recensie: Orsippus en de klas van meester Ollie - Kristine Groenhart

In Orsippus en de klas van meester Ollie van Kristine Groenhart volg je het verhaal van een groep 6. De vaste juf is weg en er is een invaller, meester Ollie. Hij is vastberaden om de klas mee te laten doen aan de Daily Mile. Maar al snel stuit meester Ollie op verzet van de directeur en de buurtbewoners. Maar dan komt opeens een man vanuit de Griekse oudheid uit het digibord! Hij is door oppergod Zeus gestuurd om, samen met andere personen uit de Griekse oudheid, te zorgen dat iedereen in Europa mee gaat doen aan de Daily Mile. Maar zal dit wel goed komen?

Orsippus en de klas van meester Ollie begint met een hoofdstuk waarin je leest over de Griekse oudheid. Je leest dat de Olympische spelen gehouden worden en op deze manier worden de Griekse personages aan je voorgesteld. Daarna maakt het boek een sprong naar het heden en lees je over de basisschoolklas die centraal staat in dit boek.

Omdat meester Ollie deze dag voor het eerst is, stellen alle kinderen zich aan hem voor. Op deze manier weet je als lezer ook direct wie de kinderen zijn en weet je de belangrijkste dingen over hen.

Wat ik jammer vind aan Orsippus en de klas van meester Ollie is dat niet echt op een empathische manier gereageerd wordt door de meester wanneer een meisje in een rolstoel begint te huilen. Je leest dat ze huilt omdat ze niet mee kan lopen. De meester reageert hier verder niet op. Wel bedenkt hij tijdens de Daily Mile een manier om haar toch mee te laten doen, maar ik vind het echt een gemiste kans dat er niet op het moment zelf op in wordt gegaan. Dit is iets wat in een echte klas namelijk wel zou gebeuren. Ook weet de meester in eerste instantie niet hoe het digibord werkt, dit maakt het boek in mijn ogen ook wat ongeloofwaardig.

Daarnaast vind ik het persoonlijk niet prettig lezen wanneer je halverwege een zin de pagina moet omslaan. Dit kwam ik best vaak tegen in Orsippus en de klas van meester Ollie.

Concluderend heeft Kristine Groenhart met Orsippus en de klas van meester Ollie een boek geschreven over een klas die mee gaat doen aan de Daily Mile. Daarnaast leer je allerlei dingen over sporters uit de Griekse oudheid. Wanneer kinderen mee doen aan de Daily Mile, of interesse hebben in dit onderwerp is het een boek dat goed aansluit bij de belevingswereld.

Orsippus en de klas van meester Ollie

1  2  3  4  5

Meester Ollie, die zelf iedere maand wel ergens een marathon rent, is net afgestudeerd en komt met zijn allereerste baan als onderwijzer voor de onrustige groep 6 van De Trimbaan te staan.
    Hij besluit met deze leerlingen, die niet stil kunnen zitten en onderling veel ruzie hebben, iedere dag de Daily Mile te gaan rennen of lopen. Het hoofd van de school vraagt zich bezorgd af of daar wel tijd voor is en of dat niet gaat stinken in de klas na afloop.
    Het gaat helaas niet goed met De Trimbaan: potentiële nieuwe leerlingen melden zich massaal bij de concurrent. Wat kan de school doen om het tij te keren? De actie van Meester Ollie heeft in eerste instantie een tegengesteld effect en krijgt veel negatieve pers. Meester Ollie maakt zich zorgen, zullen de leerlingen het volhouden of was het inderdaad een slecht idee? Dan verschijnt opeens Orsippus, een hardloper uit de Griekse oudheid, in het lokaal van groep 6. Kan hij helpen een succes te maken van de Daily Mile en hiermee de school redden?