Upgrade - Lara Reims RECENSIE

Recensie: Upgrade - Lara Reims

Rémi hoort hoe zijn ouders en zijn zus ruziemaken over hem, ze houden iets verborgen over zijn afkomst. Hij komt er alleen niet achter wat het precies is. Wanneer hij besluit zijn vader ernaar te vragen, ontploft zijn huis en wordt hij meegenomen naar het Creodroom, een omgeving waar hij de meest fantastische dingen kan leren. Maar ook daar wil niemand hem vertellen wie hij precies is.

Upgrade is het debuut van Lara Reims en het eerste deel van een trilogie. De auteur woont in Parijs, waar ze tien jaar geleden naartoe verhuisde vanuit Amsterdam. Haar fascinatie voor technologische ontwikkelingen en hoe ze het leven van de mens kunnen beïnvloeden, komt uitgebreid aan bod in haar boek.

Reims laat het verhaal van start gaan met een fragment waarin het hoofdpersonage verlaten landschap raast, op weg naar zijn reisgenoten. Dat ligt niet in lijn met de verwachtingen die de achterflap schetst, maar al snel blijkt dat Rémi een spel speelt. Van daaruit wordt de omgeving waarin hij woont opgebouwd en blijkt dat hij door zijn drukke ouders vaak aan zijn lot wordt overgelaten. Iets waar hij een voorliefde voor boterhammen met pindakaas aan over heeft gehouden. Upgrade heeft naast Rémi nog een veelheid aan personages, maar doordat ze geleidelijk aan worden geïntroduceerd, blijft het overzichtelijk en zijn ze goed uit elkaar te houden. Rémi ontmoet redelijk snel een medestudent aan het Creodroom: Emma. Zij vormt op veel vlakken zijn tegenpool, is stukken extraverter en erg ondernemend. De wisselwerking tussen de twee karakters is prettig om te lezen.

De schrijfster bouwt haar verhaal op in korte hoofdstukken. Lara Reims kiest goede momenten om de gebeurtenissen af te breken en weet er op die manier wel degelijk een dikke 300 bladzijden die spanning in te houden. Dat doet ze overigens bijzonder goed, want het overgrote deel van het boek is gestoeld op de wens van Rémi om te ontdekken wie hij eigenlijk is. De indrukwekkende gebeurtenissen, zoals de ontploffing aan het begin, worden beteugeld en Reims heeft zeker in de eerste helft van de plot weinig andere dingen nodig om de lezer verder te doen lezen. Het tweede deel heeft meer vaart, zeker wanneer hij ontdekt dat hij nog steeds in groot gevaar is. De combinatie van verhaal en taalgebruik zorgt ervoor dat het van meet af aan meeslepend is. Upgrade staat niet vol moeilijke woorden, maar ontziet de lezer ook niet. Het houdt rekening met de doelgroep en het technologische thema. De context werkt veelal verklarend voor bepaalde woorden zoals ‘glenzen’ en in het bos loopt zomaar een giroffel voorbij.

Upgrade is een YA-roman die de moeite loont. Een trilogie schrijven is mode, toch kan naar het tweede deel van deze reeks alleen maar worden uitgekeken. Het verhaal rond Rémi zit stevig in elkaar en is fascinerend. De originele omgeving en degelijke structuur dragen bij aan de kwaliteit. Aan het eind blijft de lezer wel met vragen zitten en de hunkering naar antwoorden smeekt om deel twee zo snel mogelijk in handen te krijgen.

Recensie: Upgrade - Lara Reims

Upgrade

1  2  3  4  5

Wat doe je als de toekomst ineens voor je deur staat? Wat doe je als je huis ineens ontploft? Als je van het ene op het andere moment in een nieuwe wereld belandt? Als je de mogelijkheid krijgt fantastische dingen te leren, maar niemand je de waarheid vertelt over wie je bent en wat je allemaal kan?