1000 Plekken die je écht gezien moet hebben - Patricia Schultz RECENSIE

Recensie: 1000 Plekken die je écht gezien moet hebben - Patricia Schultz

Patricia Schultz' 1000 Plekken die je écht gezien moet hebben is een volledig geüpdatete herdruk van Patricia Schultz bestseller uit 2011.

De omslag is vernieuwd en heeft een luxe uitstraling met donkerblauw en goud reliëf en de inhoud is op stevig glanspapier, met ontzettend veel mooie kleurenfoto’s van 1000 plekken die je écht gezien moet hebben. Voor de reisliefhebbers een feestje om door heen te bladeren en te lezen.

Als je al een reislustig persoon bent is het misschien bij veel plekken een feest van herkenning en bij andere tekststukjes en foto’s kom je zeker op ideeën voor toekomstige reizen. Als je meer een bankzitter en wegdromer bent, is het een heerlijk boek om de wereld te verkennen vanuit je luie stoel. Als je een beginnend reiziger bent, kun je zien dat de wereld je enorm veel te bieden heeft.

Er zijn duizend reisdoelen uitgezocht, verspreid over de gehele wereld, voor dit reisboek van Patricia Schultz. Ze zijn gerangschikt volgens acht wereldregio’s, namelijk Europa, Afrika, de Verenigde Staten en Canada, Azië en het Midden-Oosten, Australië, Nieuw-Zeeland en Oceanië, Latijns-Amerika en tenslotte de eilanden van het Caraïbisch gebied. 1000 Plekken die je écht gezien moet hebben is een heel divers boek. Natuurlijk worden de opmerkelijke bekende toeristische bezienswaardigheden in natuur en in de steden getoond en besproken, maar ook de relatief onbekende plekken worden genoemd. Het is ook heel divers, want Patricia Schultz laat je natuurparken; mooie stranden; meren; bossen, bergen, vergezichten enzovoorts zien. Maar ook de steden, niet alleen de wereldsteden met de beroemde must sees, maar ook die nog relatief onbekende juweeltjes.  Ook worden er attracties besproken zoals musea en festivals en bijzondere festijnen, aparte winkels, markten en enkele opmerkelijke hotels en restaurants. Van elk reisdoel wordt een korte samenvatting en beschrijving gegeven, met informatie over de ligging en bereikbaarheid, en heel handig ook de beste bezoektijd en websites voor meer gedetailleerde informatie.

Boordevol foto’s, die je herinneringen oproepen of je juist nieuwsgierig maken en je doen beseffen dat onze Aarde toch een fascinerende, wonderlijke wereld is. Het is geen fotoboek met bladgrote foto’s, die geselecteerd zijn op perfectie om alleen een mooi plaatje te laten zien. Dit is echt meer een informatief boek, die je kennis laat maken met en een beetje van de sfeer laat proeven. Het is een beetje een 'uit de hand gelopen' reisgids in positieve zin. Het heeft uiterlijk bijna wat weg van een reis encyclopedie. Ik geef het boek 1000 Plekken die je écht gezien moet hebben van Patricia Schultz daarom 4 hartjes.

1000 plekken die je echt gezien moet hebben

1  2  3  4  5

Van stad tot stad, van continent tot continent, elke bijzondere plaats in dit door Patricia Schultz zorgvuldig samengestelde boek wordt nu met een prachtige kleurenfoto en begeleidende tekst tot leven gebracht. Van Santorini tot Phuket, van de Castle Trail in Schotland tot de wijngaarden in Bordeaux, van Parijs tot Rome; van the Ice Hotel in de poolcirkel tot de Gobiwoestijn in Mongolië.

Reizen naar alle 1000 plaatsen is misschien wat te veel, maar de plaatsen 'bezoeken' vanuit je luie stoel en je laten inspireren voor je volgende reis, dat doet dit boek zeker!