Stille schreeuw - Angela Marsons RECENSIE

Recensie: Stille schreeuw - Angela Marsons

Stille schreeuw is het eerste deel in de serie rond personage Kim Stone. Ze is een aparte rechercheur aan het hoofd van het team dat onderzoek doet naar een vermoorde schooldirectrice. Al snel blijken er meerdere misdaden in verband te staan met deze moord. Een heleboel verdachte personages die de waarheid achterhouden maken de zoektocht voor Kim Stone en haar team heel spannend.

Het begin van Stille schreeuw trekt de lezer al snel in het verhaal met een aangrijpende scène waarin een graf gegraven wordt. Auteur Angela Marsons geeft hiermee al onmiddellijk de aanzet tot een spannend verhaal.

Hierna maken we kennis met rechercheur Kim Stone. In vele thrillerseries wordt als hoofdpersonage een ietwat vreemde rechercheur opgevoerd, dat is ook in dit boek het geval. Het duurt ook wel even voor je weet wat voor iemand Kim Stone is. Ze is niet makkelijk te doorgronden maar je weet dat ze tot het uiterste zal gaan om gerechtigheid te krijgen voor de slachtoffers in deze zaak. Al heeft ze een complex karakter, toch voert ze haar team knap aan en springt voor hen in de bres. Kim Stone is een herkenbaar personage maar met een unieke twist door haar aparte levensverhaal.

Stille schreeuw speelt zich af rond het kindertehuis Crestwood dat jaren geleden gesloten werd. Hierdoor maakt de lezer kennis met een resem aan uiteenlopende personages. Een getraumatiseerde tweeling, een vader met een zwaar hulpbehoevende dochter, een politicus die angstvallig de waarheid verborgen wil houden, … Angela Marsons omschrijft de personages kort maar geeft steeds net voldoende info om je een beeld te vormen. En vooral om te beslissen of je sympathie voor een personage hebt of niet. Meer heeft de lezer niet nodig om voeling te krijgen met wie allemaal aan bod komen in het boek.

Ook de sfeer wordt heel passend omschreven in de korte hoofdstukken. Er wordt nooit te lang bij een gebeurtenis of ontdekking stilgestaan. Wel wordt vaak nieuwsgierigheid of spanning gewekt naar het einde van een hoofdstuk toe, waardoor je snel doorleest naar het volgende hoofdstuk. Ondanks dat dit verhaal eerder draait om het achterhalen van de waarheid en niet om de spannende scènes, slaagt Angela Marsons er toch goed in om beide in dit boek te verwerken. Enkele spannende gebeurtenissen zetten de lezer op het puntje van zijn stoel.

Het plot van Stille schreeuw is knap opgebouwd. Het verhaal valt nooit stil en geeft steeds voldoende informatie om de aandacht van de lezer vast te houden. Al is Kim Stone een nieuw personage, toch kom je al veel over haar verleden te weten doorheen het boek. Nodeloos wachten op informatie is er niet bij en dat is heel aangenaam tijdens het lezen. Ook het moordonderzoek loopt vlot waarbij niet te veel wordt stilgestaan bij enkele zijsporen. Als afsluiter wordt ook nog gezorgd voor een verrassend einde en een plottwist die je moeilijk ziet aankomen.

Stille schreeuw heeft alle elementen die een goede thriller nodig heeft: een sterk hoofdpersonage, knap plot en een mooie dosis spanning tot de laatste pagina. Dit boek is zeker een aanrader voor de thrillerliefhebber.

Kim Stone 1 - Stille schreeuw

1  2  3  4  5

Vijf mensen staan rondom een ondiep graf. Ze hebben om de beurt gegraven. Een graf voor een volwassene zou nog langer hebben geduurd. Het slachtoffer was onschuldig, maar ze hadden geen keus. Hun geheimen moesten bewaard blijven, ten koste van alles.

Een gewurgde schooldirectrice blijkt slechts het begin van een reeks gruwelijke moorden die de inwoners van Black Country doet huiveren. Na een lugubere vondst in een voormalig weeshuis realiseert detective Kim Stone zich dat de dader van al deze misdaden één en dezelfde is – en dat hij al dertig jaar actief is.

Stone is de enige die de moordenaar kan ontmaskeren, maar ze wordt afgeleid door demonen uit haar verleden. Terwijl zij de duistere gebeurtenissen uit haar jeugd probeert te verwerken, blijft het dodental stijgen…