Hoe krijg je altijd gelijk? - Leo Pot RECENSIE

Recensie: Hoe krijg je altijd gelijk? - Leo Pot

49 manieren om anderen te beïnvloeden en 49 zaken om jezelf bewust van te blijven als anderen jou proberen hun ‘gelijk’ op te leggen. De psychologische inzichten die aan bod komen in dit boek zijn vaak gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek en hebben bewezen in bepaalde situaties van veel nut te zijn als anderen overtuigd moeten worden van een standpunt.

Als je nu zelf nadenkt over de tactieken die je gebruikt om anderen te overtuigen, dan blijkt het nog niet zo makkelijk om er een paar op te noemen. Dat komt ook omdat je je er vaak niet van bewust bent dat je ze toepast. Toch, als je start met lezen in Hoe krijg je altijd gelijk?, komen veel van de beschreven manieren je ergens wel bekend voor. Je hebt ze of zelf ooit al eens toegepast, soms onbewust, of ze zijn gebruikt om jou te beïnvloeden. Herkenbaarheid is dus zeker iets wat in Leo Pot zijn voordeel werkt als je dit boek leest. Er is namelijk niets leuker dan handvaten aangereikt te krijgen die je zelf kan toepassen in je dagelijks leven.

De lijn tussen overtuigen en manipuleren is dun en wordt niet alleen in marketing of in het bedrijfsleven af en toe overschreden. Ook in onze huiselijke sferen of bij de hobbyclub zijn we er niet veilig voor. Leo Pot benadrukt in Hoe krijg je altijd gelijk? dan ook het belang van de 49 psychologische inzichten die hij kort bespreekt. Je hebt ze nodig om de weeffouten in je hersenen te beschermen tegen het misbruik door andere mensen.

Hoe krijg je altijd gelijk? is een erg overzichtelijk, compact boekje. Het geeft duidelijke en uiterst behapbare antwoorden op hypothetische vragen. Deze vragen zijn de verpakking waarin Pot je de tactieken kenbaar maakt. Op deze manier houdt de auteur het luchtig, grijpt hij ook je aandacht én houdt hij het erg overzichtelijk. Je kan een paar hoofdstukken lezen en het boek dan weer wegleggen of je leest gewoon alles in één ruk uit. Alles kan en het voelt ook allemaal even goed. Er staan geen moeilijke woorden in de tekst die als een struikelblok kunnen werken, maar toch onderbouwt Leo Pot het geheel wel erg sterk. Voor elke tactiek somt hij de bronnen op en vaak behelzen die een onderzoek dat uitgevoerd is.

De valkuil in dit verhaal zit hem in de éénzijdigheid én de beknoptheid van de informatie. De hoofdstukken zijn te kort om voor elke tactiek de voor- en nadelen af te wegen en het is natuurlijk in de basis meer een handleiding dan een wetenschappelijk werk over beïnvloeding. Hoe krijg je altijd gelijk? is een vogelvlucht door alle mogelijkheden die er bestaan om je gelijk te behalen. Of die je altijd en in elke situatie het gewenste effect zullen opleveren… daar moet je misschien ernstig je twijfels bij hebben…
Dit boek is leuk om een keer door te lezen en er zullen vast wat dingen blijven hangen die nuttig kunnen zijn. Je wordt je in ieder geval bewust van alle trucjes die er bestaan om andere mensen inschikkelijker te maken en meer open te laten staan voor een bepaalde mening.

Hoe krijg je altijd gelijk?

1  2  3  4  5

Als feiten en argumenten niet meer werken heb je zwaarder geschut nodig om anderen te overtuigen. Dit boek bevat de 49 beste psychologische inzichten om met subtiele manipulatie zaken naar je hand te zetten. Mensen gaan doen wat jij wilt, en ze zullen je er zelfs om roemen.
    Hoe geef je mensen de illusie dat ze controle hebben? Hoe creëer je de schijn van objectiviteit? Hoe maak je gebruik van de onbetrouwbaarheid van ons geheugen? Hoe zet je cijfers naar je hand? Hoe maak je gebruik van ieders angst voor verlies?
    Aan de hand van sociaalpsychologisch onderzoek laat Leo Pot zien dat je altijd je zin kunt krijgen, dankzij de weeffouten in het brein van de mensen om je heen. Aan jou de keuze om hier gebruik van te maken. Of niet....