Weerwolfbommetje - Paul van Loon RECENSIE

Recensie: Weerwolfbommetje - Paul van Loon

In Weerwolfbommetje gaan Dolfje en Timmie op vakantie met hun ouders. Opa Weerwolf gaat ook mee. Noura is er niet bij. Zij is op reis met haar mama. Dolfje mist haar. Ook Leo kan niet mee omdat hij niet in de auto past. Maar dan komt er een vreemd geluid uit de kofferbak van de auto. GRR… GRR… Vanwaar komt dat geluid? En waarom knipoogt iedereen zoveel tijdens deze vakantie?

Dit kinderboek behoort tot de reeks boeken over Dolfje, het weerwolfje. Weerwolfbommetje is geschreven voor jonge lezers die het boek graag zelf lezen. Het is uitermate geschikt voor deze doelgroep. Door het grotere lettertype en de korte zinnen is de tekst vlot leesbaar. Paul Van Loon heeft het verhaal opgedeeld in korte hoofdstukken waarin de gebeurtenissen elkaar goed opvolgen. Het boek zelf telt 67 pagina’s. Dit is een ideale lengte voor een beginnend lezertje. Zoals in de meeste boeken uit deze reeks komen er ook enkele korte liedjes aan bod in Weerwolfbommetje.

Net zoals in zijn eerdere boeken heeft auteur Paul Van Loon variatie gebracht in het taalgebruik van zijn personages. Leo, de grote weerwolf, praat op zijn eigen, speciale manier: “Hé, papsa van Timmie-lie. Laatste Leo eruit. Het ist hier zo donkerig.” Naast de variatie in taalgebruik heeft de auteur ook variatie in het lettertype aangebracht. Iedere titel van een hoofdstuk heeft een andere kleur en kreten zoals BONK! IEIEIEIE! en GRR…  worden telkens groter en in kleur neergezet. Weerwolfbommetje is visueel een aantrekkelijk boek door de vele kleuren die erin aanwezig zijn. De tekst wordt ondersteund door vrolijke tekeningen die de gebeurtenissen afbeelden.

Het gemis van Noura is een rode draad in het kinderboek Weerwolfbommetje. Hoewel Dolfje begrijpt dat ze op reis is met haar mama mist hij zijn vriendinnetje ontzettend. Lezertjes zullen zich hierin herkennen. Ook zij missen hun vriendjes tijdens de vakantie. Op het einde van het verhaal duikt Noura toch op en is Dolf natuurlijk door het dolle heen.

Paul Van Loon sluit het boek af met een weetje: Hoe heet een weerwolf in Frankrijk? Het leuke hierbij is dat hij ook zegt hoe je het moet uitspreken.

Weerwolfbommetje is een vrolijk boek voor de beginnende lezer. Met kleurrijke tekeningen en een leuk verhaal. Mijn aanrader als boek om mee te nemen op vakantie.

Weerwolfbommetje!