Één minuut voor middernacht - David Baldacci RECENSIE

Recensie: Één minuut voor middernacht - David Baldacci

Één minuut voor middernacht is het tweede deel in de serie over FBI-agente Atlee Pine en we volgen de vrouwelijke rechercheur naar Andersonville in Georgia. Door een incident bij een gewelddadige aanhouding wordt Atlee Pine gedwongen om tijdelijk afstand te nemen van haar werkzaamheden. Deze pauze gebruikt ze om de waarheid te achterhalen naar wat er met haar tweelingzusje Mercy is gebeurd. Op jonge leeftijd is haar zusje ontvoerd, en waarschijnlijk vermoord, maar haar lichaam is nooit gevonden en de zaak ook niet opgelost. Wanhopig op zoek naar antwoorden keert ze terug naar haar geboortedorp. Maar vrijwel meteen na haar aankomst wordt er een dode vrouw in het dorp aangetroffen met een sluier over haar gezicht. Al snel volgt het tweede slachtoffer, en rechercheur Pine kan niet anders dan meehelpen in de zoektocht naar deze mysterieuze seriemoordenaar.

Één minuut voor middernacht is de nieuwste thriller van David Baldacci, hij heeft inmiddels al talloze bestsellers op zijn naam staan. Het eerste deel in de Atlee Pine-serie kwam in 2018 uit: De lange weg naar genade. Maar dit deel hoef je niet eerst gelezen te hebben om dit verhaal te begrijpen: Één minuut voor middernacht is absoluut goed los te lezen.

Door de zoektocht naar het ware verhaal rondom de verdwijning van haar zusje Mercy leer je rechercheur Atlee Pine namelijk goed kennen. Al gauw blijkt dat de mensen uit haar geboortedorp niet snel het achterste puntje van hun tong laten zien, wat haar zoektocht niet bepaald gemakkelijk maakt en zorgt direct voor een hoop mysterie.  Gelukkig wordt Pine goed ondersteund door haar assistente Carol Blum, wederom een sterke en intelligente vrouw die een belangrijke rol speelt in het verhaal. Dit deel van het verhaal is al erg intrigerend, en daar komen ook nog de nieuwe moordzaken bij: door de afwisseling van de nieuwe en de oude zaken weet David Baldacci de spanning in elk hoofdstuk goed op te bouwen en zakt het verhaal niet in. De nieuwsgierigheid van de lezer weet hij goed te wekken – en vast te houden! - tot het bizarre einde toe.

Één minuut voor middernacht heeft een sterk plot met een geweldig hoofdpersonage: een moedige en sterke vrouw die nergens voor lijkt te stoppen en te allen tijde streeft naar gerechtigheid. Door haar moeilijke jeugd en sterke wil kan je erg met haar meeleven. Voor mij was dit de eerste thriller die ik lees van Baldacci: maar zeker niet de laatste!

Atlee Pine 2 - Een minuut voor middernacht

1  2  3  4  5

FBI-agent Atlee Pines leven veranderde voorgoed toen op jonge leeftijd haar tweelingzus Mercy werd ontvoerd – en waarschijnlijk vermoord. Wanhopig zoekt ze sindsdien naar antwoorden die een einde moeten maken aan de kwellende onzekerheid, totdat op een dag alle opgekropte woede en frustratie een uitweg vinden. Ze kan zichzelf tijdens een arrestatie niet langer in de hand houden en mishandelt een verdachte.
    Gedwongen om tijdelijk een stap terug te doen, keert Atlee terug naar Andersonville, Georgia, het dorp waar ze is opgegroeid. Met behulp van haar assistent Carol hoopt ze erachter te komen wat er precies is gebeurd tijdens die traumatische nacht toen Mercy werd meegenomen. Maar vrijwel meteen na haar aankomst wordt het lichaam van een vermoorde vrouw gevonden, met een bruidssluier over haar gezicht gedrapeerd. Al snel volgt een tweede slachtoffer.
    Atlee is vastbesloten het onderzoek naar de ontvoering van Mercy voort te zetten, maar ze moet nu ook een seriemoordenaar zien te stoppen voordat er nog meer slachtoffers vallen. Ze komt er al snel achter dat in een kleine gemeenschap vol geheimen – die mogelijk te maken hebben met Mercy’s verdwijning – het verleden soms beter met rust gelaten kan worden…