After Dark - Juultje van den Nieuwenhof RECENSIE

Recensie: After Dark - Juultje van den Nieuwenhof

Als haar ouders een paar dagen weg zijn, nodigt Paula haar vrienden uit om de verjaardag van Saskia te vieren en allemaal gezellig te blijven slapen. Het duurt echter erg lang voordat Saskia zelf verschijnt en Paula wordt steeds ongeruster. Ondertussen stelt een van hen voor om een spelletje te doen: alle mobiele telefoons moeten op tafel, berichten moeten hardop voorgelezen worden en gesprekken moeten op speaker gezet worden. Dit leidt natuurlijk tot de nodige achterdocht, want wat hebben de anderen te verbergen? En waar blijft Saskia toch?

After dark is een young adult thriller die vlot en makkelijk leest. De hoofdstukken zijn kort en overzichtelijk. Je zit snel in het verhaal en omdat het boek niet zo heel dik is, lees je het ook snel uit. De spanning neemt steeds verder toe en het duurt lang voordat echt duidelijk is wat er aan de hand lijkt te zijn.

De setting draagt flink bij aan de spanning van het verhaal. De vriend van Paula’s moeder is kunstenaar en ze wonen gedurende een half jaar in Het Berkenhuisje. Dit is een huis, midden in het park, dat steeds voor een half jaar ter beschikking wordt gesteld aan een kunstenaar. Het huis ligt verlaten en Paula vindt het niet prettig hier alleen te zijn. ‘Als ganzen aanslaan in de nacht, is het onheil nabij.’

After dark zit slim in elkaar. Tijdens het lezen zet Van den Nieuwenhof je een aantal keer op het verkeerde been. Ze geeft geeft op verschillende momenten subtiele hints, waarvan je je pas later realiseert ‘Oooh, zit dat zo …’. Het is een soort ‘mindfuck’, waarbij je je zelfs kunt afvragen of dat alleen voor de hoofdpersonen geldt of ook voor jou als lezer. Uit de ontknoping blijkt de waarheid. De auteur heeft het verhaal zelf echter beter uitgewerkt dan het einde van het boek. Dit verloopt te snel en je blijft daardoor met een ietwat onbevredigd gevoel achter na het lezen van After dark.

De vriendengroep van Paula bestaat uit zowel jongens als meisjes, die allemaal een even grote rol spelen. After dark is daarom leuk voor meisjes én voor jongens. Het is altijd leuk om te lezen over de dynamiek binnen een groep scholieren en te zien dat bij iedereen wel iets speelt wat hij of zij liever voor zichzelf houdt. Voor jongeren in de doelgroep zullen veel aspecten absoluut herkenbaar zijn. Hopelijk niet alles, want ondanks het wat abrupte einde is After dark een echte thriller waarbij de spanning het hele boek stand houdt. Paula en haar vrienden maken dingen mee die je niemand gunt.

After dark

1  2  3  4  5

In After dark, die nieuwe megaspannende thriller van Juultje van den Nieuwenhof (o.a. bekend van Check-out en Delete) loopt een spel met mobieltjes gierend uit de hand. Spannender dan dit krijg je het niet!
    Paula nodigt haar vriendengroep uit voor een logeerpartijtje. Ze woont met haar moeder en stiefvader in een oud vervallen kunstenaarshuisje in een groot park, waar het 's avonds verlaten en stikdonker is. Paula's beste vriendin, Saskia, komt niet opdagen en Paula maakt zich zorgen. Intussen stelt een van de vrienden voor een spelletje te spelen: alle mobieltjes moeten op tafel en elk berichtje dat binnenkomt moet hardop voorgelezen worden. Wat begint als een onschuldig spel, ontspoort algauw in een ongekend drama dat de gruwelijke reden achter Saskia's verdwijning aan het licht brengt…
    "Check-out is een goede YA-thriller die aan te raden is voor fans van Mel Wallis de Vries.'
    Chicklit.nl