Erica op reis - Erica Terpstra RECENSIE

Recensie: Erica op reis - Erica Terpstra

De meeste boeken over reizen zijn grofweg in te delen in twee categorieën. Boeken met heel veel tekst, waaronder reisgidsen en reisverslagen. Of boeken met ontzettend veel prachtige foto’s, zoals de boeken van National Geographic of van fotograaf Frans Lanting. Erica Terpsta lijkt met haar boek Erica op reis hier een mooie balans van tekst en foto’s in te hebben gevonden.

‘Erica op reis is een boek, geïnspireerd op het gelijknamige televisieprogramma, waarin in ex-politicus Erica Terpstra voor TV-Max de meest bijzondere landen bezoekt. In deze landen heeft zij als blanke vrouw met een enthousiaste persoonlijkheid veel bekijks en komt ze in contact met de lokale bevolking. Ze neemt deel aan lokale rituelen, gebruiken en gewoonten en zoekt hierbij ook haar eigen grenzen op. Het resultaat van ongeveer de helft van haar reizen is samengebundeld tot een boek en staat naast Erica’s verhaal boordevol foto’s van regisseur Feije Riemersma. Naast een verslag van de meest bijzondere reizen en ontmoetingen geeft Erica ook wat tips aan haar lezers.’

Erica Terpstra kennen we natuurlijk allemaal als politicus en van haar zwem carrière. Maar in haar televisieprogramma Erica op reis laat ze ook zien een heel sympathieke vrouw te zijn, die oprecht nieuwsgierig is naar de lokale gebruiken van een land, waar ze zich op dat moment in bevindt. Juist deze combinatie van oprechte belangstelling en humor, maakt dat ze op heel prettige wijze contact legt met de lokale bevolking. Deze mooie dynamiek in het programma, is heel duidelijk terug te vinden in Erica Terpstra’s boek, dat opgedeeld is in zes hoofdstukken. Ze combineert hier landen die bijvoorbeeld iets met elkaar gemeen hebben, zoals het Boeddhisme. Hierbij is er sprake van een goede balans tussen foto’s en stukjes tekst. Daarbij schrijft Erica op toegankelijke wijze met korte zinnen en weet ze hierbij bijzondere ontmoetingen vast te leggen. Het mooie hieraan is, is dat niet de standaardzaken van een land besproken worden, maar juist de bijzondere aspecten uitgelicht.  Bijvoorbeeld een ritueel van een medicijnman, of de aandacht leggen op vogelbekmaskers en het bespreken van vrijgezellenpotjes.

Er worden in het boek twintig landen besproken, waarbij het prettig is dat er ook aandacht is voor de minder gangbare vakantiebestemmingen. Denk hierbij aan Mongolië, Solawesi en Oman. Dit betekent dat het boek Erica op reis ook als inspiratiebron kan dienen. Daarbij, en dat merk je aan de manier van schrijven, behandelt Erica de mensen die ze ontmoet met respect. En dat is wellicht nog het meest belangrijke kenmerk waar een boek over reizen aan moet voldoen. Inwoners van andere landen hebben immers andere gebruiken en in plaats van dit raar of apart te vinden, kunnen we ze respecteren en er wat van leren. Het boek staan boordevol foto’s van deze bijzondere inwoners en alhoewel er natuurlijk ook foto’s van Erica zelf in staan, is dit zeker niet te veel. Juist de foto’s van de lokale bevolking en hun gebruiken geeft een mooi inkijkje in hun leven en schept nieuwsgierigheid.

Erica op reis is een mooi en geslaagd reisboek geworden, geschreven door een sympathieke en humoristische vrouw. Het boek staat boordevol interessante wetenswaardigheden en prachtige foto’s, die zeer waarschijnlijk zullen inspireren voor een volgende reisbestemming.

Erica op Reis

Erica Terpstra

19 november 2019

ISBN 9789021573557
    Uitgever Kosmos
    192 pagina's

Kosmos

Reizen

1  2  3  4  5

Erica Terpstra schetst in haar boek Erica op Reis een beeld van de inspirerende en soms wonderlijke landen en culturen die ze bezoekt. Het is gebaseerd op haar gelijknamige tv-programma, waarin ze voor omroep Max de wereld verkent. Tijdens haar reizen spreekt Erica Terpstra niet alleen met de lokale bevolking, maar neemt ze ook deel aan lokale rituelen, gewoonten en gebruiken. In dit boek deelt ze haar favoriete bestemmingen, meest bijzondere ontmoetingen en geeft ze vele tips. Mede dankzij de foto's van regisseur Feije Riemersma is dit boek een genot om bij weg te dromen.