De parel - John Steinbeck RECENSIE

Recensie: De parel - John Steinbeck

De parel is een prachtig boek van John Steinbeck. Je leest de legende die van generatie op generatie wordt vertelt. Het verhaal gaat over en arme parelvisser in Mexico. Ze hebben geen geld om naar de dokter te gaan wanneer het zoontje van de parelvisser wordt gebeten door een schorpioen. Gelukkig duikt hij op een dag een parel op. Dankzij deze parel zijn ze rijk en kunnen ze eindelijk naar de dokter gaan. Maar al snel bijkt dat er ook een hoop nadelen kleven aan rijkdom wanneer ze te maken krijgen met vooroordelen, jaloezie en bedrog.

De parel begint met het vertellen dat dit verhaal steeds wordt vertelt. Vervolgens begint het verhaal met: ‘’…in de stad wordt vertelt dat Kino ontwaakte in het schemerduister…’’ Hierdoor kom je als lezer al snel in de juiste sfeer. Het lijkt alsof de schrijver dit verhaal rechtstreeks aan jou vertelt. De parel is een vrij dun boekje en het leest makkelijk weg. Toch kom je als lezer al snel goed ‘’in’’ het verhaal en is het lastig om het boek weg te leggen. Omdat het zo beeldend is geschreven waan je je als lezer al snel in de wereld van de parelvisser en zijn vrouw. Daarnaast bevat het verhaal ook enkele spannende delen, zoals wanneer Kino besluit om zijn eigen vrouw aan te vallen. Ook deze delen zijn erg gedetailleerd beschreven en lijken daardoor voor je ogen te gebeuren.

Het onderwerp van dit boek sprak mij persoonlijk erg aan. Wie droomt er nu niet van om rijk te zijn? Maar na het lezen van dit boek ben ik hier toch echt anders over gaan denken en heb ik de andere kant hiervan kunnen lezen.

In dit boek is steeds een illustratie gemaakt bij een nieuw hoofdstuk. Deze illustratie bestaat enkel uit zwarte lijnen en is erg abstract. Toch geeft de illustratie het hoofdstuk dat gaat komen op een mooie manier weer. Dit is wat mij betreft echt een aanvulling op het verhaal.

Concluderend heeft John Steinbeck met De parel een mooi en ontroerend verhaal geschreven waardoor je zelf anders gaat nadenken over het wel of niet hebben van rijkdom. Wanneer je eenmaal aan dit boek begint, zul je het niet meer weg kunnen leggen!

Recensie: De parel - John Steinbeck

De parel

John Steinbeck

10 december 2019

ISBN 9789025310905
    Uitgever Athenaeum
    96 pagina's

Athenaeum

1  2  3  4  5

Het zoontje van Kimo, een arme parelvisser in Mexico, wordt gebeten door een schorpioen. Hij en zijn vrouw Juana hebben geen geld voor de dokter, maar Kimo duikt een parel op, zo groot dat deze vondst hun leven voorgoed zal veranderen. Al snel wordt in het dorp en daarbuiten bekend dat ze plotseling rijk zijn. Het gezin strijdt tegen vooroordelen, jaloezie, dieven en bedrog. Ze beginnen te vermoeden dat de parel hun geen geluk zal brengen. Als Juana op een avond besluit de parel terug in zee te gooien, loopt alles uit de hand. Hun leven verandert inderdaad, maar heel anders dan ze hadden gehoopt…