Mindful Wandelen - Clare Gogerty RECENSIE

Recensie: Mindful Wandelen - Clare Gogerty

Onze levens worden alsmaar drukker en voller. Heb jij ook behoefte aan rust? Clare Gogerty helpt je met het boek Mindful wandelen: Bestemmingen voor moderne pelgrims. Het boek leert je, middels informatie, inspiratie en tips, hoe je een echte pelgrim kan worden en zijn in deze moderne wereld.

Bij de titel van het boek, verwacht je een boek vol met inspirerende foto’s van de meest bijzondere plaatsen ter wereld. Dat het boek bestaat uit louter tekst valt dus behoorlijk tegen. De vormgeving laat absoluut te wensen over. Foto’s, maar ook simpele schetsende illustraties quotes of teksten in af en toe een groter lettertype zouden dit boek veel aantrekkelijker maken om te lezen en door te bladeren. Een gemiste kans van Clare Gogerty, want dit valt gelijk op wanneer je Mindful wandelen in je hand hebt.

Clare Gogerty wil ons via dit boek alles leren over het worden van een moderne pelgrim. Maar wat is een pelgrim nu eigenlijk? Het is niet zomaar wandelen. Je bent ook zeker geen toerist. Een pelgrimtoch heeft een diepere en spirituelere betekenis. Pelgrim zijn klinkt natuurlijk super ouderwets. Het is leuk hoe Clare Gogerty dit concept nieuw leven inblaast, want het past helemaal in deze tijd. De magie voelen van de omgeving, eenvoudig leven door puur de ene stap naar de andere te zetten, je geest tot rust laten komen, nieuwe dingen leren en energie opdoen; een pelgrimtocht is een reis naar binnen én naar buiten. Dit boek is dan ook, als je talig bent en houdt van lezen, een echte bron van inspiratie. Ondanks dat het boek puur en alleen maar tekst is, kent het boek een fijne hoofdstukindeling en zijn de tekstjes telkens vrij kort en krachtig. Clare Gogerty is dan ook zeer geslaagd in haar missie om ons alles te leren over pelgrim zijn en worden. Het boek is spiritueel, maar kent ook wat meer luchtigheid door bijvoorbeeld het stukje over het vinden van je pelgrimsstaf (want een echte pelgrim kan natuurlijk niet zonder!)

Je kan op heel veel manieren een pelgrimtocht maken. Mindful wandelen leert ons dat je oude paden kan bewandelen, de waterwerelden kan verkennen, de machtige bergen kan bestijgen of juist de bossen in kan gaan. Op een kleiner niveau kan je pelgrimtochten maken door allerlei tuinen, labyrinten en tempels. Je kan je eigen route volgen of die van een idool of icoon of in de voetstappen treden van iemand die bijzonder voor je is. Het boek geeft voldoende tips over specifieke plekken. Mooi dat het boek accepteert dat de wereld niet meer alleen bestaat uit natuur. Ook in de stad kan je een pelgrim zijn en daarom wordt ook hier een hoofdstuk aan gewijd. Met al deze hoofdstukken en thema’s is het boek een zeer compleet informatief en spiritueel inspirerend boek geworden.

Mindful wandelen voor moderne pelgrims

1  2  3  4  5

Een inspirerende gids om mindful naar plaatsen van betekenis te wandelen. Een briljant boek om evenwicht te herstellen en betekenis te herontdekken.

Mindful wandelen voor moderne pelgrims beschrijft bijzondere bestemmingen over de hele wereld en in Nederland. Het combineert inspiratie met nuttige tips om innerlijke rust te vinden tijdens wandeltochten. Clare Gogerty moedigt je aan om uit je dagelijkse routine te stappen en een pad te volgen dat persoonlijke betekenis brengt.