Bridgerton 2: De verliefde graaf - Julia Quinn RECENSIE

Recensie: De verliefde graaf - Julia Quinn

Burggraaf Anthony Bridgerton komt uit een gegoede familie, maar in plaats van dat hij zich richt op het stichten van een gezin is hij een echte rokkenjager. In 1814 moet dat toch echt veranderen, is hij uiteindelijk van mening. Het wordt tijd dat hij zijn verantwoordelijkheid neemt en zorgt voor nageslacht en erfopvolgers. Hij besluit op zoek te gaan naar een begeerlijke vrouw die mooi en slim is, maar waarop hij niet verliefd kan worden. Dat moet het huwelijk immers makkelijker maken. Zijn ogen vallen op Edwina Sheffield die jong, mooi en gewillig lijkt. Ze wil echter niet trouwen zonder de toestemming van haar stiefzus Kate. Dat maakt het ingewikkelder dan voorzien, want Kate heeft geen hoge pet op van deze rokkenjager. Daarbij neemt Kate, ook vrijgezel, geen blad voor de mond. Maar wie van de twee zussen valt uiteindelijk zelf voor de graaf?

De romantisch historische roman De verliefde graaf, het tweede deel van de Bridgerton-serie, neemt je mee naar een tijd van high society in Engeland vol sociale etiquette en verwachtingen die horen bij de negentiende eeuw. Auteur Julia Quinn weet de lezers al direct vanaf de eerste pagina’s aan het verhaal te binden en het duurt niet lang of je wordt volledig meegesleept in de romantische verhaallijnen tussen Anthony, Kate en Edwina. Een verhaal om bij weg te dromen en je omgeving voor even achter je te laten. De verliefde graaf draait echter meer dan alleen om de liefde en het winnen van een hart. Enkele thema’s zijn zeer belangrijk en maken het verhaal sterker, waaronder familie. Niet alleen voor Anthony is familie erg belangrijk, maar vooral ook voor beide zusjes. Ze beschermen en steunen elkaar en voor Kate is dat belangrijker dan al het andere, aangezien ze door haar stiefmoeder Mary is opgenomen in het gezin als volwaardig dochter. Ze is dan ook vastbesloten de rol van zus serieus te nemen en ze voelt zich vereert dat Edwina haar zo vertrouwt met het vinden van een echtgenoot.

De positie van vrouwen wordt daarnaast tussen de regels door ook aangestipt. Van vrouwen wordt veel verwacht in gedrag en houding, maar ook als echtgenote of moeder. Voldoet ze niet aan het ideaalbeeld, dan deugt ze niet helemaal. Kate is in De verliefde graaf een krachtig personage dat geen blad voor de mond neemt, zegt wat ze denkt (al dan niet per ongeluk) en zo bizarre en soms benauwde situaties creëert. Dit zorgt voor de nodige humor en luchtigheid in het verhaal, maar het vertelt ook dat vrouwen zich niet altijd kunnen of willen vormen naar het ideaalbeeld. De rebelsheid van het personage Kate is verfrissend en toonzettend. Dit is een van de redenen dat De verliefde graaf zo’n heerlijk boek is dat je binnen no-time uit hebt. Dat, en de poëtische schrijfstijl van Quinn die je al snel volledig in zijn ban heeft. Ze schrijft vlot, humoristisch en geeft aandacht aan de benodigde details. Ondanks dat het zich afspeelt in een volledig andere tijd, is het niet moeilijk je te kunnen verplaatsen in de negentiende eeuw en de vrouwen in hun rokken, het leven in Londen en zelfs het eigenwijze hondje voor je te zien. De verliefde graaf is het tweede deel in de Bridgerton-serie van Quinn, maar ondanks dat het een serie betreft zijn de boeken ook afzonderlijk goed te lezen, wat getuigt van de goede schrijfkunsten van Quinn.

Al met al is De verliefde graaf een heerlijke roman om bij weg te dromen en is het zeker een aanrader om te lezen als je rust zoekt in drukke tijden. Enkele thema’s worden mooi uitgelicht en geven waarde aan het verhaal. Hier en daar is de roman wel ook wat zoet en kent het enkele clichés, waar je van moet houden of waar je even doorheen moet slikken. Maar desondanks toch zeker ook de moeite waard voor fans van het genre romantisch historische romans.

Familie Bridgerton 2 - De verliefde graaf

1  2  3  4  5

Deel 2 van de verslavende Familie Bridgerton-serie

De acht kinderen van Viscount Bridgerton, Anthony, Benedict, Colin, Daphne, Eloise, Francesca, Gregory en Hyacinth, zetten in het adellijke Londen van begin negentiende eeuw allemaal hun eerste schreden op het pad van de liefde. Maar de zoektocht naar de ware gaat helaas niet altijd over rozen. Zullen de acht broers en zussen een partner kunnen vinden met wie ze hun passie en hartstocht kunnen delen en een mooie toekomst op kunnen bouwen?

De lente van 1814 belooft weer een veelbewogen huwelijksseizoen te worden, maar niet als het aan Anthony Bridgerton ligt. Deze begeerlijke graaf maakt nog geen enkele aanstalten zich te verloven. En waarom zou hij ook? Niemand speelt de onbereikbare vrijgezel beter dan hij… Lady Whistledowns Society Papers, april 1814

Dit keer zitten de roddelbladen ernaast. Anthony Bridgerton heeft niet alleen besloten te trouwen, hij weet zelfs al met wie! Het enige obstakel is zijn aanstaande schoonzus, Kate Sheffield, de meest bemoeizieke vrouw die zich ooit in een Londense balzaal heeft gewaagd.

Wat de societydames ook mogen zeggen, Kate is ervan overtuigd dat Anthony een verschrikkelijke echtgenoot zal zijn. Ze is vastbesloten om haar zus te beschermen. Maar hoe beschermt ze haar eigen hart tegen de invloed van deze verleidelijke graaf?