Iskari 3 - De Piratendief - Kristen Ciccarelli RECENSIE

Recensie: Iskari 3 - De Piratendief - Kristen Ciccarelli

Safire heeft als taak de koning van Firgaard te dienen en de vrede te bewaren. Dat is niet altijd gemakkelijk in de woelige tijd waarin Dax koning is geworden. Eris is een beruchte piraat met de gave om tussen werelden te kunnen reizen. Beide vrouwen zijn tegenstanders en Safire is erop gebrand Eris te pakken te krijgen. In hun missie om Asha, de laatste Namsara, terug te vinden, worden ze opeens gedwongen om samen te werken en ontdekken ze dat hun lot meer met elkaar verbonden is dan ze konden vermoeden.

De Piratendief is het derde en laatste deel van de Iskari-serie. In De laatste Namsara creëerde Kristen Ciccarelli een fantastische wereld waarin avontuur, maar vooral een sterke heldin centraal stond. In De Gevangen Koningin was dat niet anders. Waar in het eerste deel het verhaal van Asha verteld werd, kwam in het tweede deel Roa aan het woord. Beide dames verkeerden echter telkens in de nabijheid van Safire en dus kon zij uiteraard niet ontbreken. In het sluitstuk is de hoofdrol voor haar weggelegd. Ciccarelli breidt haar wereld ook uit. Safire laat Firgaard en de omringende woestijn achter zich en zet koers naar de Stereilanden. Daarnaast onderbouwt ze ook het geloofssysteem dat zeker in het eerste boek tot z’n recht kwam verder. Het verhaal van de Luchtweefster komt uitgebreid aan bod en zit ingebed in het verhaal.

Wie zat te wachten op draken, kan in dit boek ook z’n hart ophalen. In het tweede deel verdwenen ze naar de achtergrond, maar in De Piratendief zijn ze terug. Kristen Ciccarelli overweldigt de lezer er echter niet mee. Net zoals in het eerste deel zijn ze aanwezig, maar niet overmatig.

De personages in het boek bestaan uit oude bekenden, maar ook nieuwe gezichten. Dievegge Eris en soldaat Safire vinden elkaar, hoewel ze gezworen vijanden zijn, in een gezamenlijke missie. De sterke Safire komt haar gelijke tegen en de interactie tussen beide dames is een feest om te lezen. Hierin zit voor een deel de kracht van het verhaal. De auteur zorgt ervoor dat het allemaal heel natuurlijk aanvoelt. Safire boet niks in aan kracht en Eris zorgt voor heerlijke wisselwerking, wrijving en onverwachte belevenissen.

Het Iskari-universum is fantastisch om in te verdwalen en De Piratendief doet wat dat betreft niet onder voor de vorige boeken. Ciccarelli gaat onvoorzien creatief te werk en kan op die manier een samenleving scheppen die weet te begeesteren. Ze heeft een verrassend vlotte en vooral ook magische stijl.

De Piratendief is een prima sluitstuk voor een geweldige serie. Het boek wordt gepresenteerd als een stand alone, toch kan wat voorkennis echter geen kwaad. Zeker wat Asha betreft is het mooi om de achtergrond te kennen. Ciccarelli schrijft erg overtuigend en maakt van haar boeken een sprookjesachtige beleving. De ontwikkelingen zorgen ervoor dat het onmogelijk is om dit boek zomaar weg te leggen. De auteur weet hoe ze haar lezers pagina na pagina moet laten omslaan. Dit is het laatste deel van de trilogie, maar Iskari smaakt naar zoveel meer.

Recensie: Iskari 3 - De Piratendief - Kristen Ciccarelli

Iskari 3 - De piratendief

1  2  3  4  5

Iskari. De piratendief is het derde deel in de Iskari-serie.

Aan het einde van de ene wereld ligt altijd een andere Safire is soldaat en weet dat het haar taak is om de koning van Firgaard te dienen, en hem te helpen de vrede in het onrustige land te bewaren.

Eris is een piraat zonder scrupules en weet uit elke schijnbaar onmogelijke situatie te ontsnappen, dankzij haar bovennatuurlijke gave om tussen werelden te kunnen reizen.

Safire en Eris zijn gezworen vijanden, maar hebben opeens een gezamenlijke missie: Asha, de laatste Namsara, terugvinden. Daarvoor reizen ze van drukke havensteden naar verlaten eilanden en weer terug – terwijl ze erachter komen dat hun lot misschien toch meer verbonden is dan ze dachten.