Oorsprong - Lewis Dartnell RECENSIE

Recensie: Oorsprong - Lewis Dartnell

In het boek Oorsprong vertelt Lewis Dartnell ons hoe de aarde de mens heeft gevormd. Zo zijn de platentektoniek in combinatie met de kosmische veranderingen van onschatbare waarde geweest voor het ontstaan en de ontwikkeling van de mens. We krijgen antwoorden op vragen waarom de mens is gaan lopen op twee benen in plaats van de vier waarmee we zijn begonnen. We leren waar beschavingen zijn ontstaan en waarom juist op deze plekken. De mens wordt opeens een landbouwer en de Brexit kwam misschien niet helemaal onverwacht uit de lucht vallen..

In Oorsprong lees je de liefde van professor Dartnell voor de aarde. Het is erg interessant om te lezen dat de geschiedenis van de mensheid niet alleen is te verklaren vanuit bewuste besluiten en acties van (groepen) mensen. Vanuit geschiedenisboeken wordt dit wel zo behandeld, terwijl dit niet verklaart waarom beschavingen niet overal ter wereld konden ontstaan en zich ook niet op dezelfde manier ontwikkelden. Dit heeft volgens Dartnell te maken met de “planetaire factoren” en vanuit deze invalshoek heb ik de geschiedenis van de mens nog niet eerder bekeken. Dartnell vertelt de feiten in vertellingen. Zijn uitleg is niet altijd gebaseerd op bewijs. Hij noemt soms hypotheses, omdat niet alle antwoorden te vinden zijn in de aardlagen. In dat geval brengt hij een aantal opties naar voren, waaruit hij de meest waarschijnlijke kiest om op door te gaan.

Dartnell probeert de informatie in Oorsprong behapbaar te maken door de stof op te delen in hoofdstukken met een kernonderwerp en dit onder te verdelen in onderwerpen waarin de informatie nog verder wordt toegespitst. Desalniettemin lees je het boek niet makkelijk weg door de ingewikkelde stof die wordt behandeld. Zinnen en grotere passages moet je meerdere keren opnieuw lezen om te begrijpen hoe een verschijnsel precies in zijn werking gaat. Daarnaast heb je voor het lezen van Oorsprong meer nodig dan alleen een basiskennis aardrijkskunde. Vaak is het toch even googelen om de betekenis van bepaalde termen op te zoeken en weer verder te kunnen lezen. Als je dit niet doet, ben je het verhaal al snel kwijt.

Verder wordt er in Oorsprong af en toe een zwart-wit illustratie getoond van een (deel van een) kaart. Dit had van mij meer gemogen, omdat je je met de afbeeldingen een goede voorstelling kunt maken van wat er in de tekst wordt verteld. Ook worden er alleen kaarten getoond, terwijl sommige natuurverschijnselen beter te begrijpen zijn als het visueel wordt gemaakt. Voor iemand die deze informatie voor het eerst te horen krijgt, is de droge tekst niet altijd gemakkelijk in te beelden.

Oorsprong is een boek dat je tot nadenken zet, maar die je als leek ook snel kan kwijtraken. Lewis Dartnell is een professor met een enorme kennis, die fenomenaal in stappen beschrijft wat de planetaire en menselijke evolutie met elkaar te maken hebben. Dezelfde mens die hieruit is ontstaan, leest zijn boek en wil deze moeilijke uitleg begrijpen. Dartnell heeft hier in zijn benadering niet altijd rekening mee gehouden. Voel je als lezer aangemoedigd om toch door te lezen, want deze kennis vergroot jouw wereld.

Recensie: Oorsprong - Lewis Dartnell

Oorsprong

1  2  3  4  5

Als soort worden we gevormd door onze omgeving. Geologische krachten veroorzaakten onze evolutie in Oost-Afrika. Een bergachtige omgeving
    leidde tot de ontwikkeling van de democratie in Griekenland; en vandaag volgt het stemgedrag in de Verenigde Staten de bedding van een oude zee.
    Van platentektoniek via klimaatverandering naar atmosferische circulatie en zeestromingen: het menselijke verhaal is het verhaal van aardse krachten. Aan de hand van miljarden jaren geschiedenis van onze planeet vertelt professor Lewis Dartnell ons het ultieme oorsprongsverhaal. Van het verbouwen van de eerste gewassen tot de oprichting van moderne staten: Oorsprong laat de enorme invloed van de aarde op de menselijke beschavingen zien. Zijn glasheldere inzichten helpen ons de uitdagingen van de toekomst aan te gaan.