Duivels spel - Inge Verbruggen RECENSIE

Recensie: Duivels spel - Inge Verbruggen

Lynsey, een zeventienjarig meisje met ADHD, kan het niet geloven: haar vriendje Noah is ineens spoorloos verdwenen. Geen teken, geen geluid, gewoon zomaar weg. Een ding weet ze zeker: hij heeft haar niet zomaar verlaten. En gelukkig heeft Noah haar geleerd puzzels op te lossen zonder te veel hints, dus radeloos gaat Lynsey opzoek naar vriend. Waar is hij nou heen? Hondje Max helpt Lynsey zoeken in Nederland en België, en het wordt al gauw het meest gevaarlijke spelletje geocaching ooit. Tijdens de zoektocht komt Lynsey erachter dat ze haar vriendje Noah misschien toch niet zo goed kende als ze dacht. Laat het duivels spel beginnen.

Duivels spel begint met een proloog die meteen de sfeer zet voor het rest van het boek. Het bezorgt je al meteen kippenvel en maakt nieuwsgierig naar het rest van het boek. Dit doet Inge Verbruggen geweldig, want je wilt heel graag weten wat er precies gaat gebeuren. Samen met de goede cover is dit het recept voor een veelbelovend boek. Zo heeft de kaft van Duivels spel een tekening die perfect past bij het boek en ook de sfeer weergeeft voor de rest van het verhaal. Een goed begin dus.

Zodra je begint te lezen, kom je er al gauw achter dat het boek in twee tijden is geschreven. Je hebt het heden, waarvan de hoofdstukken worden aangeduid met een dag. Deze hoofdstukken gaan over het hoofdpersonage Lynsey. Daarop volgt het verleden. Deze hoofdstukken worden aangeduid met het woord TOEN en een tekening van een geocache wereldbol. In deze hoofdstukken volg je vier geocache vrienden. Doordat dit twee verschillende verhalen zijn, die op het eerste gezicht niks met elkaar te maken hebben, wil je heel graag weten wat het verband is. Wat hebben de twee verhaallijnen nou precies met elkaar te maken? Wat heeft het verleden met het heden te maken? Inge Verbruggen maakt je erg nieuwsgierig en zorgt ervoor dat het boek een echte pageturner wordt.

Doordat je fragmenten uit het verleden krijgt, kun je soms wel wat sneller links leggen als je het verhaal in het heden leest. Je weet door de informatie uit het verleden wat zich heeft afgespeeld op een bepaalde locatie en tijd, terwijl het hoofdpersonage dit nog niet weet. Maar ondanks dat je soms dingen kan raden heeft Inge Verbruggen het super goed voor elkaar gekregen om wendingen erin te voegen die niemand aan zou kunnen zien komen. Deze verrassende wendingen zorgen voor extra spanning, waardoor ik op het puntje van mijn stoel zat vanaf het begin van het boek tot het eind.

Wat ook erg goed meehelpt aan de spanning in dit verhaal is de vlotte schrijfstijl van Inge Verbruggen. Het verhaal is natuurlijk ontzettend spannend, maar vooral omdat je binnen no time al een heel groot deel hebt kunnen lezen, wil je heel graag verder lezen. Je leest het super vlot en gemakkelijk, wat heel erg fijn is. De enige moeilijkheid die je zou kunnen ondervinden in haar schrijfstijl is het gebruik van Vlaamse woorden die af en toe voorbij komen, maar dit kan geen groot struikelblok zijn.

Kortom, dit boek is huiveringwekkend, spannend, verrassend, intrigerend en een must-read voor elke tiener! Het heeft even geduurd voordat Inge Verbruggen met een nieuwe YA-thriller kwam, maar dan heb je zeker ook wat, want dit boek is fantastisch! Zoek je nou voor een heerlijke, vlotte thriller voor in de winter? Dan is dit het boek dat je wilt lezen.

Duivels spel

1  2  3  4  5

Een zenuwslopende jeugdthriller over vriendschap, liefde, wraak en geloven in jezelf. Voor young adults.
    Geocaching is leuk … Toch? Van de ene op de andere dag is Lynseys vriendje Noah van de aardbodem verdwenen. Spoorloos. Lynsey weigert te geloven dat hij haar zomaar in de steek heeft gelaten en staat voor het moeilijkste raadsel ooit. Samen met haar bordercollie Max gaat ze naar hem op zoek in alle uithoeken van België en Nederland, als een gevaarlijk spelletje geocaching. Al gauw komt Lynsey erachter dat ze Noah helemaal niet zo goed kende als ze dacht.