Groter dan ons - Philippe Diepvents RECENSIE

Recensie: Groter dan ons - Philippe Diepvents

Herman Calw, maar beter bekend met zijn bijnaam Manu, is werkzaam in een kantoor. Hier is hij verantwoordelijk voor de onkostennota’s op de afdeling boekhouding en personeel. Hoewel Manu een ietwat bijzondere man is, is iedereen vriendelijk tegen hem – op een collega na. Manu is op zijn beurt goed in het zien of mensen al dan niet vriendelijk zijn. Verder is Manu kwetsbaar, want hij kampt met een moeilijke privésituatie en hij vindt het lastig de snelle wereld van de technologie bij te benen. Toch doet hij op zijn manier zijn best met de mode mee te gaan.

Diepvents verwoordt de wereld waarin wij leven. De wereld in Groter dan ons gaat over kwetsbare mensen en over hoe kwetsbaar zijn uit de mode is vandaag. Diepvents’ verhaal is een weerspiegeling van onze huidige leefwereld. Als je niet meekomt met de technologie, lig je al snel buiten spel. Als je niet meegaat met de nieuwe telefoonmodellen en je daardoor al niet kunt internetbankieren, dan lig je uit het spel – of krijg je een reader thuisgestuurd. Diepvents raakt de realistische snaar en duwt de lezer met de neus op de feiten, terwijl hij voor een goed te begrijpen, dicht-bij-ons-bed-show heeft gekozen als hoofdonderwerp van Groter dan ons.

Op de eerste bladzijde weet Diepvents de lezer al te boeien. Manu stelt zich voor, maar de manier waarop is pakkend. Diepvents heeft alledaagse zinnen gekozen om zijn personage te schetsen. Manu legt uit hoe deze bijnaam in het leven in geroepen en stapt daarna gemakkelijk over naar het thema hoe hij is begonnen op zijn huidige werkplek. Manu vertelt dat hij 314 collega’s heeft. Dat vinden hij én de lezer fantastisch, want dit is het begin van het getal pi! Manu heeft een liefde voor dit getal, want dit getal is zó lang en zó groots, dat het ‘groter is dan ons’. Manu houdt van dingen die ‘groter zijn dan ons’, zoals het heelal. Tadaah, hier heeft Diepvents op de eerste bladzijde de titel al verklaard én heeft hij de lezer op een hilarische manier kennis laten maken met Manu.

Groter dan ons bestaat uit anekdotes, quotes vanuit de online wereld, Instagramposts en Manu’s gebabbel. Diepvents heeft allerlei zelfgemaakte dingen samengevoegd tot deze sterke plot. Toch geeft de manier waarop al deze informatie en verhaallijn samenlopen een meer columnidee dan het idee ‘Ik lees een roman!’. Het nadeel hiervan is dat de plot van ‘Groter dan ons’ voor de lezer goedkoper aanvoelt. Het voordeel hiervan is dat Groter dan ons een absolute aanrader is om op een heerlijk knus, wifi-loos plekje aan te beginnen.

Samengevat: Groter dan ons gaat over Manu, die het onwijs lastig vindt het digitale tijdperk en alle veranderingen hierin bij te benen. Hierdoor struikelt hij nog wel eens, maar hij doet op zijn manier zijn best er wat van te maken. Gelukkig heeft Diepvents er wél wat van gemaakt! Groter dan ons is leuk, grappig, echt, pakkend, interessant, goedkoop en een aanrader. Je raast door de bladzijdes heen en vergeet heel even de digitale wereld om je heen, maar focust je op het digitale geklaag op het papier.

Groter dan ons

1  2  3  4  5

Groter dan ons is grappig en triest en gaat over kwetsbare mensen en over hoe kwetsbaar zijn uit de mode is vandaag, een beetje zoals naar muziek luisteren op een iPod. Het is een apart verhaal over diegenen onder ons die in tijden van digitalisering, technologische vervreemding en verpletterende alomtegenwoordigheid van sociale media, niet helemaal passen in de mal van wat er van ons verwacht wordt.