Hete pepers - Jeroen Hazebroek RECENSIE

Recensie: Hete pepers - Jeroen Hazebroek

Het kookboek Hete pepers van Jeroen Hazebroek staat geheel in het teken van verschillende rassen pepers. De schrijver Jeroen heeft een jaar lang zijn pepers gekweekt en na het oogsten was het tijd voor het verwerken in de peper in mooie gerechten. Hete pepers is een boek waarin veel informatie staat beschreven over de achtergronden en wetenschap van de peper. Zo is er bijvoorbeeld informatie te vinden over de biologie en de chemie van de peper. Het boek gaat over het zaaien van het zaadje tot aan de geoogste peper op je bord. Het is dus een compleet boek van het opgroeien tot de verwerking van de peper. Je vindt daarnaast in het boek veel weetjes over de pepers, zo wordt er uit gelegd waarom de peper zo heet en welke schaal er voor het meten van de pittigheid gebruikt wordt. Deze schaal heet de SHU, Scoville Heat Units.

Dit boek is een leuke aanwinst voor je boekenkast omdat het naast een kookboek dus ook een zeer informatief boek is. Tussendoor staan interviews met personen die hovenier of tuinder zijn en die dus veel van pepers afweten. Zulke interviews tussendoor zie je niet vaak in kookboeken.

Het boek bevat speciale foto’s, zo staan er foto’s in het boek met een zwarte ondergrond en hierop de gekleurde pepers. De kleuren van de pepers komen op deze manier zeer mooi uit. Je ziet hierdoor goed wat de vorm en de kleur van de peper is.

In het boek staan niet alledaagse recepten, er staan veel recepten in voor tafelzuur en het maken van sambal. Het is interessant om te zien hoe de inhoud van de potjes die je normaal in de winkel koopt gemaakt wordt. Vers is altijd lekkerder dan kant en klaar uit een potje. De sambal die ik heb gemaakt heeft veel meer kleur en geur dan die uit het potje dat ik in de winkel heb gekocht.

Het boek bevat naast de recepten van Jeroen Hazebroek ook recepten van meerdere gastkoks. Op deze manier krijg je een leuke mengeling van recepten en meerdere stijlen. De peper is de rode draad in de gerechten, verder is er niet een duidelijke draad van voor-, hoofd- en nagerecht te vinden.

Je moet van heet eten en pepers houden, anders is dit kookboek niet voor jou weggelegd. Per recept staat er onderin met pepers aangegeven hoe pittig het gerecht is, hier kan je een gerecht op selecteren of zien wat je kan verwachten.

Chakchouka

Bij het doorlezen van het kookboek viel dit recept direct op door de mooie foto met gestolde eieren in de pan. Het gerecht moet bereid worden op de barbecue. Ik heb er zelf geen winterbarbecue van gemaakt, maar heb de producten gegrild in een grillpan waardoor ik het effect van de barbecue heb nagemaakt. In het recept staat dat er vier eieren toegevoegd moeten worden, op de foto in het boek staan drie eieren. Zelf heb ik ook drie eieren toegevoegd omdat het anders erg krap werd in de pan. De smaak van het gerecht is lekker en niet te pittig. Dit gerecht geeft één van de vier pepertjes aan en dat klopt. Er wordt Turks brood geadviseerd om bij te serveren. Dit is een goede aanvulling op het gerecht omdat je het brood lekker in het gerecht kan dopen. Dit is een gerecht dat je zeker nog een keer wil klaarmaken, de combinatie van de zoete paprika en tomaat en het pittige van de peper is voor herhaling vatbaar.

Hot peanut butter chocolate

Als toetje bij de Chakchouka heb ik het recept van gastkok Stan Kelders gemaakt, een hot peanut butter chocolate taart. In dit recept wordt een bepaald merk chocolade gebruikt, deze heb ik niet kunnen vinden. Er wordt ook een alternatief vermeld wanneer je deze reep niet kan vinden, dat is pure chocolade met chilipoeder. Het recept geeft qua pittigheid drie van de vier pepertjes aan. Dit vind ik met het alternatief chilipoeder persoonlijk niet zo, ik zou eerder twee pepertjes aangeven. Het leuke aan het recept is dat er opties gegeven worden hoe je de taart wil, iets korter in de oven voor een zachte en smeuïge taart en langer in de oven voor een taart met een meer krokante buitenkant. De combinatie peper, pindakaas en pure chocolade is een perfecte combinatie.

Dit boek krijgt van mij vier hartjes. Het is een leuk kookboek wanneer je houdt van een maaltijd met pit. Wanneer je meer wil weten over pepers, welke rassen er zijn en hoe je ze kan verwerken tot sambal en in bijzondere gerechten is dit een mooi naslagwerk om te hebben.

Hete pepers

1  2  3  4  5

In zijn nieuwe boek Hete pepers begint bestselllerauteur Jeroen Hazebroek met het zaaien en opkweken van 25 rassen en 4 soorten. Natuurlijk ontbreken tips over verzorging, voeding en het bestrijden van plagen niet.
    Hete pepers wordt gepeperd door interviews met professionals in de groeisector en de verwerkende industrie. Daarnaast geeft Hazebroek talloze recepten voor sambals en hot sauces en geeft hij tips om de pepers te drogen, roken, in te maken of te fermenteren. Ten slotte presenteren 15 gastkoks recepten uit hun eigen cultuur, zoals de Indonesische, Surinaamse en Noord-Afrikaanse keuken. Dat zijn bekende koks, maar ook professionals en thuiskoks met hun favoriete familierecept.